FødevareWatch

Iværksætter revolutionerer cateringgigants online-liv

Dansk Cater har lanceret systemet Green Menu Planner, som skal  effektivisere alle arbejdsgange fra grossisten til slutkunden. Manden bag it-løsningen var for tre år siden en frustreret restaurantejer, der fik en god idé.

HERNING:

Luften på Foodexpo 2014 i Herning Messecenter er tyk af forventning og forretning, kaffe, kød, mejeriprodukter og grøntsager. Overalt forbereder jakkesæt sig denne søndag på en dag med networking, præsentation af nye produkter og forhåbentligt nye forretningsforbindelser. Jan Michelsen er en af dem.

Han står på Dansk Caters stand og lancerer Green Menu Planner til omverdenen. Han har gennem mange år været kunde hos Dansk Cater som adm. direktør i virksomheden Fru Hansens kælder, der laver mad til daginstitutioner for kunder landet over.

For tre år siden sad han og trak sig selv i håret over det manglende overblik og uoverskueligheden ved dagligt at skulle finde inspiration til 4.000 kuverter, planlægge dem og udregne omkostningerne på dem.

”I den forbindelse havde jeg brug for et styringsredskab, og det lavede jeg så til mig selv. Så var der nogen, der fandt ud af, at det var pissesmart - og så spurgte de, om jeg ikke kunne lave det til alle kunder i foodservice. Nu har vi brugt tre år og 20 mio. kr. på det, og i dag er lanceringen. Så det er lidt vildt,” siger Jan Michelsen til FødevareWatch, mens han ivrigt demonstrerer systemet på sin bærbare computer.

Smart regnemaskine

På greenmenuplanner.com kan Dansk Caters kunder som kantiner, storkøkkener og dagsinstitutioner finde inspiration blandt 2.200 opskrifter og sammensætte en menu. De kan se den totale pris for indkøbet samt prisen pr. kuvert. Og de kan se den økologiske procentdel af maden, ernæringsdata og hvad maden vejer efter rensning og stegesvind.

Det giver dem et klart billede af, hvor stort madspildet maksimalt bør være på den enkelte ret - og hvor stort det reelt er. Kunden kan skrue op og ned for de pågældende parametre ved at tilføje eller fjerne retter samt vælge f.eks. en færdiglavet eller hjemmelavet tærtebund.

Foto: Majken Søndergaard Nieslen
Foto: Majken Søndergaard Nieslen

”Vi venter os rigtig meget af det, for vi tror, det er et rigtig godt redskab til køkkenerne til noget, de har efterspurgt længe. Det vil hjælpe dem til at skabe sig et bedre overblik over deres økonomi og de råvarer, de bruger,” siger adm. direktør i Dansk Cater, Steen D. Pedersen.

Nu siger du, I forventer meget af det – kommer I til at tage kunder fra konkurrenter med det nye program?

”Det håber vi selvfølgelig. Men vi vil også gerne give vores eksisterende kunder nogle redskaber, så de bliver loyale og føler, at vi kommer med noget, der skaber værdi for dem. Det er ikke kun for nye kunder, det er bestemt også for dem, vi har i dag,” siger Steen D. Pedersen.

Vil være tæt på kunderne – alle steder

Dansk Cater indeholder både grossistvirksomhederne AB Catering, BC Catering og Inco-regierne. Derudover har Dansk Cater i mindre skala nicheproduktion af forskellige fødevarer. Selskabet sidder tungt på det danske marked og breder sig over hele landet inden for en lang række fødevarer. Størrelsen af virksomheden er i sig selv en af dens udfordringer.

”Vores udfordring er at forblive små i den måde, vi handler og agerer på, for vi er jo blevet relativt store. Det gør det til en udfordring at bibeholde, at vi kan være lokale og individuelle. Derfor er vi også meget decentralt struktureret. Det er ude i de lokale afdelinger og selskaber, man kører sin forretning,” siger direktøren og fortsætter:

”Der er stadig ganske stor forskel på, hvad der rører sig i de enkelte landsdele i Danmark. Og det vil vi gerne være tæt på. Vi vil jo gerne både blæse og have mel i munden, for vi vil også gerne fortsætte med at servicere de store kunder, og det kræver, vi kan nogle ting på tværs af alle afdelinger.”

Ligger der ikke også en faldgrube i at ville være bedst til det hele?

”Bestemt. Men også en udfordring. Fordi det er professionelle, vi handler med, som i princippet alle gerne vil være forskellige, skal vi være i stand til at håndtere det. Derfor er det vigtigt, at vi er tæt på, at vi lytter, og at vores frontlinje er ude ved kunderne. At det er her, man har manøvremulighederne, og at vi ikke sætter nogen begrænsninger på, hvad man kan sortimentsmæssigt. At der hele tiden bliver lyttet til nye ideer,” siger direktøren.

Dansk Cater koncernen blev etableret i 1986, da ni danske cateringselskaber stiftede holdingselskabet Dansk Cater A/S. Flere selskaber kom til i årene efter, og i dag består koncernen af 16 selvstændige cateringvirksomheder i hele Danmark. Dansk Cater har de seneste to år haft et nettoresultat på lige under 170 mio. kr.

Supermarkeder vil fylde hylderne med flere nyheder 

17 Michelin-stjerner til Danmark

Her er årets mest innovative leverandør og dagligvarekæde 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier