Fødevarebanken har fået ny adm. direktør i form af Karen Inger Thorsen, og hun har allerede planen klar: Non-profit organisationen, som kæmper for at minimere madspild i Danmark, skal føres ind i danskernes bevidsthed. Det afslører den tidligere Røde Kors-projektchef i et interview med Food Culture.
"Fødevarebanken skal være økonomisk bæredygtig, og en af måderne at blive det på er blandt andet at blive mere synlige i gadebilledet. Vi har slet ikke været gode nok til at sælge vores budskaber og promovere os selv til den brede befolkning," siger Karen Inger Thorsen til mediet.
Fødevarebanken har oprustet ved at ansætte en IT-medarbejder og en kommunikationsmedarbejder til at stå for pressearbejdet, og målet er bl.a. at blive mere synlige på de sociale medier.
"Vi har haft betydelig mere pressedækning de seneste to måneder, end vi har haft de seneste tre år," afslører den nye direktør.
Vil samarbejde med "konkurrent"
Hvor Fødevarebanken har haft noget svært ved at gøre opmærksom på sig selv siden opstarten, har den beslægtede forbrugerorganisation Stop Spild Af Mad været bredt nævnt i medierne i de seneste år.
Men Karen Inger Thorsen ser ikke Stop Spild Af Mad, der blev etableret i 2008, som en egentlig konkurrent – nærmere som en mulig samarbejdspartner.
"Jeg opfatter mere Stop Spild Af Mad som en budskabsambassadør," siger Karen Inger Thorsen, som også forklarer, at hun har kontaktet organisationen med henblik på et fremtidigt samarbejde.
Hun afslører også, at en af hendes første store opgaver for Fødevarebanken bliver i forbindelse med den nært forestående forretningsudvidelse, hvor man vil starte en ny afdeling i Jylland.
Fødevarebanken har siden etableringen i 2009 modtaget overskudsmad fra fødevareproducenter, landbrug, supermarkeder og grossister og fordelt det blandt organisationer, der arbejder for og med samfundets socialt udsatte. De to erklærede hovedformål for organisationen er at bekæmpe madspild og madfattigdom.
Iværksætter revolutionerer cateringgigants online-liv
Trodsig indkøbschef satser stort på netbutik
Ministerier i stor uenighed om nye hypermarkeder