Michelinkok vil revolutionere flymaden – og tager ikke en krone for det

Mere end seks måneders fuldtidsarbejde og utallige prøvesmagninger hos en kritisk ledelse i Singapore Airlines og Gate Gourmet ligger bag den første portion med stegt flæsk, som Kokkeriet snart sender op i 10.000 meters højde.
Kokkeriets køkkenchef Morten Krogholm (th.) har udvikliet opskrifterne til Singapore Airlines. | Foto: Singapore Airlines
Kokkeriets køkkenchef Morten Krogholm (th.) har udvikliet opskrifterne til Singapore Airlines. | Foto: Singapore Airlines

Det lyder umiddelbart som et dyrt projekt for Singapore Airlines at få en Michelin-kok til at lægge navn til den mad, der snart skal serveres fra 10.000 meters højde på selskabets fly.

Det er det bare ikke. Sammy Shafi, der ejer Michelin-restauranten Kokkeriet, har indgået et samarbejde med flyselskabet uden beregning. Planen er at sende stegt flæsk og persillesovs med over Den Bengalske Bugt mod Singapore fra april.

"Det er ikke et forretningsmæssigt træk. Motivationen for samarbejdet og mit personlige håb er at fremme Kokkeriets navn. Dertil er det at vise, at vi kan mere end at ligge på et trygt hjørne nede på Kronprinsessegade med køkkenet lige bag ved os," siger ejeren af den københavnske restaurant til FødevareWatch.

Mellem 60 og 70 pct. af gæsterne, der besøger Kokkeriets restaurant, er udenlandske. En stor portion af dem er asiatiske - og med serveringerne på Singapore Airlines er det netop de flyrejsende fra Østen, hvis opmærksomhed Sammy Shafi håber at fange med Michelin-restaurantens flymad. På alle serveringerne vil Kokkeriets brand fremgå, ligesom Kokkeriet præsenteres i en video på flyvningerne.

Et skilsmissebarns flydrøm

Det er ingen statshemmelighed, at flymad ofte kan smage sløjt. Selv salgs- og kommunikationsdirektør i Norden i Singapore Airlines, Allan Hoffery, indrømmer, at flymadens rygte ikke er godt. Forventningen er ofte, at den er kedelig og i bedste fald middelmådig.

Det skyldes blandt andet, at smagsløgene svækkes i det højre luftlag.

Derfor kan det undre, at en Michelin-restaurant vil sætte sit ry og rygte på spil ved at lade flyselskabets cateringselskab og flypersonale forberede de opskrifter, som Kokkeriets Michelin-kok har udviklet.

"Jeg flyver rigtig meget, og det har jeg gjort lige siden, jeg var seks år gammel, fordi mine forældre blev skilt – så det var meget frem og tilbage," fortæller Sammy Shafi.

Ambitionen om at bestemme, hvad der skal serveres for flygæster, har derfor eksisteret, fra restaurantejeren var helt lille, og for seks år siden begyndte han at arbejde på at føre idéen ud i virkeligheden.

"Uden at gøre historien alt for lang, så har jeg altid syntes, at det var lort, man fik ombord på flyet. Næsten altid," lyder det fra Sammy Shafi.

Det vil han gerne lave om - så meget, at det i sidste ende er gået hen og blevet et dyrt projekt for Kokkeriet.

"Der er i hvert fald blevet lagt fuldtidstimer tilsvarende seks måneders arbejde. Både på kommunikationssiden, min side og kokkesiden," siger Sammy Shafi, der tilbage i 2013 ikke vidste, at det ville blive Singapore Airlines, der skulle give maden vinger.

De sidste mange måneder har ledelsen fra Singapore Airlines nordiske afdeling og selskabets cater Gate Gourmet prøvesmagt og tilrettet maden, så kompromiset mellem flymadens begrænsninger og michelinkøkkenet kunne indfries.

I første omgang skal maden serveres på flyenes business class. Sammy Shafi håber dog, at den vil finde sin vej til economy class også.

"Vi er bare lykkelige over, at vi har brudt igennem muren og fået chancen til at eksperimentere med nogle af vores idéer og tanker til flymad. Men der er ingen tvivl om, at jeg har en ambition om at kunne få den almene klasse med også," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter