Din morfars favoritøl gør comeback

Stærkt drevet frem af de brune værtshuses fornyede popularitet er salget af Carlsbergs gamle ølklassikere i kraftig stigning. Produktionen af Gl. Carlsberg Porter er alene steget med 279 pct. på tre år.
Carlsbergs gamle ølklassikere er blevet populære igen sammen med en ny trend om at gå på brune værtshuse. | Foto: Carlsberg Group A/S
Carlsbergs gamle ølklassikere er blevet populære igen sammen med en ny trend om at gå på brune værtshuse. | Foto: Carlsberg Group A/S

At et ungt menneske står på en nedslidt bodega og spørger bartenderen "kan jeg få en Gl. Carlsberg Porter" i år 2016 overrasker ikke Carlsberg.

Bryggeriets produktionstal viser nemlig, at der er en kraftigt stigende efterspørgsel på de gamle ølklassikere såsom Tuborgs 141 år gamle Rød Tuborg og den 121-årige Carlsberg Porter, som også er den ældst eksisterende porter i Danmark, ifølge bryggeriet selv.

Alene fra 2013 til 2015 er produktionen af Gl. Carlsberg Porter målt i liter steget fra 54.599 til 206.868, svarende til en stigning på 279 pct. I samme periode er produktionen af Tuborgs ældste øl, Rød Tuborg, hoppet fra  429.926 liter til 535.023 liter, svarende til 25 pct.

Senior Brand Manager for Tuborg, Christian Sveigaard, fortæller til FødevareWatch, at forklaringen skal findes i den nye generation af unge mennesker. Modsat starten af 00'erne handler det ikke længere om fancy diskoteker med kridhvide vægge, men derimod om snedige værtshuse, hvor lyden af raflebægre udgør baggrundsstøjen og ikke technorytmer.

"Vi ser stigende efterspørgsel i alle kanaler, men Rød Tuborg er selvfølgelig ekstra populær på værtshusene, og der en stærk mega-trend mod det lokale og traditionelle, ligesom danskerne higer efter den specielle stemning, som kun findes på bodegaerne og værtshusene, så Rød Tuborg passer godt til tiden," siger Christian Sveigaard til FødevareWatch.

En anden væsentlig faktor er ifølge Carlsbergs senior brand manager, Jeppe Boel, at der har været en generel voksende efterspørgsel på det, han kalder for "crafted mainstream øl" og beskriver som værende "øl der lige giver lidt mere end mainstream øl".

Én mangler

Det er ikke alle Carlsbergs klassikere, som følger lige godt med. Den ældste øl i Carlsbergs store sortiment, Gl. Carlsberg Lager, fra 1846 har faldende produktionstal. Fra 2013 til 2015 er antallet af liter faldet fra 334.818 til 231.422, et fald på 31 pct.

"Lige netop denne øl betyder så meget for bryggeriet, at vi plejer at se stort på, at den kun sælges i begrænset omfang i On Trade, dvs. primært til de meget brune værtshuse og enkelte gamle, danske frokostrestauranter. Det er jo den ældste øl i Carlsbergs sortiment, og blev brygget af J.C. Jacobsen selv helt tilbage før der var noget der hed Carlsberg i Brolæggerstræde i 1846," forklarer Jeppe Boel de faldende produktionstal med, men tilføjer:

"Jeg er ret sikker på, den får en renæssance i forbindelse med jubilæet næste år, fordi den er en vigtig del af skabelsesberetningen omkring Carlsberg."

 

Carlsberg rider på ryggen af Tuborg i vækstmarkeder

Tuborg indfører ny J-dag

Elefant-øllen har stor succes som luksus-drik i Indien

Stor fremgang for julespecialøl

Alkoholfrie øl hitter hos Carlsberg

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter