FødevareWatch

Unibrew-konkurrent solgte flere øl og hævede bundlinjen

Det finske bryggeri Olvi, der konkurrerer med danske Royal Unibrew, har haft en positiv indtjeningsudvikling i årets første kvartal.

Foto: Pressefoto

Der var lidt mere gang i salget i årets tre første måneder for det finske bryggeri Olvi, der er konkurrent til det danske bryggeri Royal Unibrew. Men det var særligt på bundlinjen, at der var fremgang at spore.

I årets første kvartal blev der samlet solgt 116,9 mio. liter øl- og læskeprodukter, og det er en lille stigning på 1,4 pct. i forhold til året før. Det sikrede Olvi en omsætning på 62,2 mio. euro og et driftsresultat på 4,4 mio. euro.

Det skal sammenlignes med en omsætning på 61,5 mio. euro og et driftsresultat på 3,8 mio. euro i forhold til samme periode året forinden.

Særligt på bryggeriets hjemmemarked, Finland, gik det markant bedre end året forinden. Her steg omsætningen 12,2 pct. til 23,8 mio. euro, mens driftsresultatet steg til 1,2 mio. euro fra 0,7 mio. euro.

"Den positive indtjeningsudvikling, der startede i Finland i det sidste halvår af 2015, fortsatte i de tre første måneder. Salgsvolumen steg markant, og vi fik større markedsandele. Driftsresultatet var forbedret som følge af succes med salget og omkostningsbesparelser," siger Lasse Aho, administrerende direktør i Olvi, i en kommentar til regnskabet.

Fremgang i Estland og Letland

Olvi har konkurreret med Royal Unibrew på det finske marked, siden det danske bryggeri tilbage i 2013 gjorde sin entré i Finland med opkøbet af det finske bryggeri Hartwall. Men også i Baltikum konkurrerer de to nordiske bryggerier mod hinanden.

I lande som Estland og Letland havde Olvi omsætningsfremgang, mens der i Litauen og særligt i Hviderusland var tilbagegang. Olvi-direktøren forventer også, at Hviderusland bliver en udfordring fremadrettet.

"Situationen er mere udfordrende end på vores andre markeder. Valutaen blev devalueret igen, og vekselkursen var betydelig sammenlignet med året før. Vi forventer, at miljøet forbliver udfordrende, men vi forsøger at forbedre indtjeningen gennem omkostningsbesparelser og salgsoperationer - for eksempel ved at gøre en indsats for eksporten til Rusland," siger Lasse Aho.

Unibrew-rival slutter 2015 med fremgang og venter mere i 2016

Unibrew-konkurrent vil give ekstra udbytte

Finsk Unibrew-konkurrent kæmper med faldende øltørst

Mere fra FødevareWatch

Perfekt storm får Co-Ros regnskab til at styrtdykke

Den verdensomspændte juice- og iskoncern Co-Ro blev ramt af tre faktorer, der skabte den perfekte storm i et hårdt år. Selskabet vil nu gøre sig selv uafhængig fra de største markeder og satse mere på nye.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier