FødevareWatch

21 banker skal få AB Inbev i form til opkøb

Det er ikke let at gennemføre et opkøb af verdens næststørste bryggeri, Sabmiller. Derfor har Ab Inbev hyret en række banker til at mobilisere omkring 700 mia. kr. til opkøbet.

Foto: Sabmiller

AB Inbev har ansat en stribe bankfolk til at kigge på finansieringen af købet af Sabmiller og til at finde aktiver, der kan sælges fra med henblik på at opnå de amerikanske myndigheders velsignelse af ølgiganten AB Inbevs forestående opkøb af rivalen Sabmiller. Det skriver Financial Times.

Lazard og Barclays er ifølge avisen udset som ledende banker i processen, mens yderligere 19 banker er blevet sat i sving med at kigge på, hvordan AB Inbev kan mobilisere de nødvendige 68 mia. pund, svarende til omtrent 700 mia. kr., til opkøbet.

En af de mulige favoritter til et eventuelt frasalg er Sabmillers andel i Millercoors, et amerikansk joint venture med Molson Coors, som sidder på 27 pct. af det amerikanske marked.

Prøv FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Molson Coors har førsteret på et eventuelt køb af projektet, og har desuden ret til at hæve sin andel i joint venturet til 50 pct. og installere en administrerende direktør efter eget valg, hvis Sabmiller bliver overtaget.

Molson Coors vil ikke kommentere på sagen, men understreger at man følger interesseret med i sagen, skriver Financial Times.

Flere analytikere peger desuden på, at Heineken kan være interesseret i at købe Sabmillers andel, da Heineken allerede har distributionsaftaler med Molson Coors i både Canada og Irland.

AB Inbev udskyder deadline for Sabmiller-tilbud

AB Inbev og Sabmiller endelig enige om gigantisk ølfusion

Sabmiller-aktien ligger markant under AB Inbev-bud

Stædig sydafrikaner står i vejen for historisk ølfusion

Fusion vil presse Carlsberg ud af verdenstoppen

Mere fra FødevareWatch

Højere omkostninger rammer Danish Crown på indtjeningen i halvåret

Halvårsregnskabet for kødkoncernen viser fremgang på toplinjen, mens indtjeningen falder som følge af dyrere energi, transport og emballage. Salgsfokus er rettet på omstilling væk fra Kina og mere afsætning i Europa og markeder som USA og Japan. Fokus på flere plantebaserede produkter.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier