Bryggerigiganten Heineken kom ud af tredje kvartal med en vækst på toplinjen, der var markant stærkere end ventet. Stor vækst i Europa som følge af en varm sommer har hjulpet salget, skriver Heineken.
Det organiske salg af øl steg med 5,4 pct., og det var markant mere end ventet. Ifølge Bloomberg News havde analytikerne ventet en stigning på 2,6 pct.
"Det samlede salg af øl voksede med 5,4 pct. i tredje kvartal, ført an af stærk vækst i volumen i Europa støttet af godt sommervejr, og fortsat vækst i Nord- og Sydamerika, og Asien- og Stillehavs-regionerne. I Afrika, Mellemøsten og Østeuropa var udviklingen flad," skriver Heineken i regnskabet.
Heineken kan ikke følge med efterspørgslen i Myanmar
Den organiske vækst i omsætningen endte på 7,5 pct., hvor analytikerne havde ventet en vækst på 3,9 pct. I kontanter svarede det til en omsætning på 5,51 mia. euro, godt 41 mia. kr., mod analytikernes forventninger om 5,32 mia. euro.
Omsætningen hjælpes på vej af gunstige valutakurser, skriver bryggeriet. Heineken oplevede ligeledes organisk vækst i salget af premium-øl på 3,9 pct., drevet af stærk udvikling i Brasilien, Storbritannien, Italien og Spanien.
På bundlinjen endte overskuddet for de første ni måneder på 1776 mio. euro mod 1091 mio. euro i samme periode i 2014.
Fremadrettet venter selskabet positiv organisk omsætningsvækst i 2015 - og volumenvækst på et mere moderat niveau end i 2014. Heineken venter dog, at hoveddelen af væksten vil komme i hus i andet halvår af 2015.
Heineken vil købe slovensk bryggeri for knap 900 mio
Heineken-aftale kan redde Diageos kreditværdighed
Medie: Heineken vil overtage kontrol i indisk bryggeri
Japanere vil udfordre Carlsberg og Heineken i Myanmar