Der er lagt op til hård kamp på ølmarkedet i Myanmar, som har åbnet enorme muligheder for forbrugsvareselskaber i takt med, at den unge stat prøver at distancere sig fra flere årtiers militærstyre.
Internationale giganter som Carlsberg og Heineken er gået ind i landet og har startet produktion op, men markedslederen, japansk-ejede Myanmar Brewery, har ikke tænkt sig at give op uden kamp.
En af de udenlandske udfordrere i landet, hollandske Heineken, er dog efter blot en måned kommet så godt fra land, at man gør klar til at udvide produktionen. Man kan simpelthen ikke følge med efterspørgslen.
Det skriver det lokale medie Myanmar Times.
”Efterspørgslen overgår vores beregninger. Vi udvider nu for at sikre, at vi kan producere nok. Det er et positivt problem, men det er et problem,” siger Lester Tan til mediet.
Han er adm. direktør for APB Alliance Brewery Company, den joint venture som Heineken har indgået med det lokale selskab Alliance Brewery i landet.
”Vi starter med Rangoon og Mandalay (to af de største byer i Myanmar, red.), men vi vil med tiden udvide til resten af landet,” siger direktøren og tilføjer:
”Vi er nødt til at ansøge Myanmar Investment Commission om tilladelser til at udvide. Vi tror på, at vi kan distribuere til resten af landet næste år – hvis Yangon ikke drikker det hele.”
Lester Tan afviser dog, at man skulle være i direkte konkurrence med Myanmar Brewery, som ifølge direktøren laver ”mainstream”-produkter, mens man selv satser på luksus-segmentet.
Carlsberg har åbnet sit første bryggeri i Myanmar
Heineken bekriger Carlsberg i Myanmar
Markedsleder på ølmarkedet i Myanmar ikke bange for europæerne
Japanere vil udfordre Carlsberg og Heineken i Myanmar
Asiatisk øltørst løber fra den økonomiske vækst