FødevareWatch

Heineken bekriger Carlsberg i Myanmar

Carlsberg åbnede for nylig sit første bryggeri i Myanmar. Nu følger konkurrenten Heineken efter i jagten på vækst på det trængte marked for øl.

Foto: PR-foto

Den hollandske bryggerigigant Heineken står på spring til at åbne sit første bryggeri i Myanmar, hvor danske Carlsberg for nylig slog dørene op til sin første fabrik.

Det skriver Bloomberg News.

Dermed intensiveres konkurrencen på markedet, der er en af de vækstlommer, som bryggerierne i stigende grad søger mod for at fortsætte fremdriften.

"Den kalkulerede risiko, som Heineken tager på sine nye markeder, er en vigtig del af selskabets fremtidige vækst," siger Leo Evers, der er chef for Heinekens vietnamesiske forretning, til Bloomberg News.

Demografien i Myanmar, der har mere end 50 mio. indbyggere, er ifølge ham meget lig den i Vietnam, som i dag er Heinekens tredjestørste marked. Og blandt andet derfor investerer de store bryggerier mange penge i at nå ind på markedet.

Carlsberg åbnede sit første bryggeri i landet i begyndelsen af maj i år, og Heineken ventes at åbne sin fabrik i løbet af juli.

Carlsbergs bryggeri i Myanmar har en kapacitet på 60 mio. liter om året og producerer tre typer øl; Carlsberg, Tuborg og Yoma, der er et nyt mærke. Fabrikken, der har kostet 75 mio. dollar, ligger i Bago, 80 kilometer nordøst fra Yangon.

De asiatiske markeder har i flere år været den store vækstkanon hos Carlsberg, som også sidste år hentede stor fremgang her. Sidste år voksede det danske bryggeris omsætning i regionen således med 39 pct. til 2984 mio. kr., mens driftsresultatet (EBIT) voksede med 14 pct. til 496 mio. kr.

Og Carlsberg venter sig mere af samme skuffe i de kommende år.

"De asiatiske markeder ventes at fortsætte med at vokse," skrev Carlsberg i sit årsregnskab for 2014.

"For at fange nye vækstmuligheder udvider vi løbende vores tilstedeværelse i regionen gennem investeringer med et langsigtet perspektiv - i vores eksisterende forretning og på nye markeder. Vores kommercielle prioritet er yderligere at styrke og eksklusivere vores local brands og udvide omfanget af vores internationale premium-brands," hedder det ligeledes i årsregnskabet for sidste år.

Carlsberg fastholder forventningerne

Carlsberg har åbnet sit første bryggeri i Myanmar

Carlsberg udfordrer militærets øl i Myanmar

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier