Asiatisk øltørst løber fra den økonomiske vækst

I en lang række lande i Asien vokser salget af øl langt hurtigere end den generelle økonomi. Det åbner op for enorme vækstmuligheder for internationale bryggerikoncerner, men flere landes regeringer forsøger at vende tendensen.
Foto: Andy Wong/AP Photo/Polfoto
Foto: Andy Wong/AP Photo/Polfoto

Salget af øl og andre alkoholiske drikke stiger voldsomt i Asien. Og det repræsenterer uanede muligheder for de internationale bryggerikoncerner, som allerede har fået øjnenen op for regionen. Men flere landes regeringer er også gået til kamp mod den sundhedsskadelige forbrugeradfærd.

Det skriver Bloomberg.

For eksempel er ølsalget i Vietnam steget dobbelt så meget som landets bruttonationalprodukt i løbet af de seneste fem år, skriver nyhedsbureauet med henvisning til tal fra Euromonitor International. Og på tværs af hele regionen er ølsalget steget med 7,7 pct. årligt i perioden.

Alkoholforbruget lå på gennemsnitligt 29 liter per person i Asien i 2013, mens det lå på 59 liter i Europa og 49 liter i resten af verden, hvilket understreger det store uudnyttede potentiale, der er i regionen.

Men ifølge Bloomberg er flere asiatiske landes regeringer gået til kamp mod det stigende alkoholforbrug blandt sine borgere. Det drejer sig blandt andet om Vietnam, Filippinerne, Indonesien, Kina, Thailand og visse indiske stater.

Disse lande og stater har vedtaget love, der opstiller begrænsninger for salget af alkohol eller lægger store skatter og afgifter på disse varer, og det kan i sidste ende lægge en dæmper på producenternes væksteventyr i Asien.

Indonesien vil skrue ned for øldrikkeri

Kinesisk kamp mod korruption svækker Carlsberg

Europæiske øldrikkere svigter Sabmille

Vi har opfundet en helt ny øl til Burma

Carlsberg klar til brygge øl i Myanmar

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også