Bryggeriflagskibet Carlsberg klarer sig forrygende på hjemmemarkedet, siger landedirektør Carsten Hänel.
AF RITZAU FINANS
Det er gået og går fortsat rigtig godt for Carlsberg på hjemmemarkedet Danmark.
Det oplyser chefen for Carlsberg Danmark, Carsten Hänel, i et interview med Ritzau Finans.
"Selvom vi ikke oplyser konkrete tal for vore lande, vil jeg gerne oplyse, at vi i Carlsberg Danmark sidste år nåede det bedste driftsresultat nogensinde," siger han og forklarer det med flere ting.
Som grund nummer et påpeger han først og fremmest, at ølmarkedet ikke udvikler sig så negativt som tidligere.
Væksten er trukket af specialøl, erkender han, men fremhæver også, at det gode, gamle pilsnermarked har oplevet, at nedgangen er aftaget.
Markedsandelen inden for specialølssegmentret er steget fra 11 pct. i 2013 over 13 pct. i 2014 til 18 pct. i maj i år.
Markedsandel stiger pænt
Det gode resultat drives også af en øget markedsandel. I 2013 var den samlede markedsandel for øl 45 pct. for Carlsberg, mens den ved udgangen af sidste år lå på 49 pct. Ved udgangen af maj i år var markedsandelen oppe på 51 pct., oplyser Carsten Hänel og tilføjer:
"Det glæder mig, at momentum fortsætter i år."
I "gamle dage" havde Carlsberg en markedsandel i Danmark på i underkanten af 70 pct. Men en del af den andel var "private label"-øl primært til Coop, som Carlsberg stoppede med at producere - og det kostede på markedsandelen.
I 2008 var markedsandelen i Danmark omkring 62 pct., men den faldt så med et slag til omkring 56 pct., da Carlsberg stoppede med at producere "private label", har Carlsberg tidligere oplyst til Ritzau Finans.
Tilbage i Coop
Noget af markedsandels-løftet fra 2013-2014 skyldes dog Coop-problematikken. Af de fire procentpoint, som andelen steg, skyldtes de tre procentpoint ifølge Carsten Hänel, at Carlsberg igen fik en aftale med Coop efter i en periode at have været ude eller næsten ude af Brugsen-butikkerne i alle afskygninger.
Han fremhæver dog, at "vi nu samlet set er længere oppe end før Coop-situationen".
Når man snakker markedsandel er det værd at huske på, at den typisk beregnes på mængder og ikke værdi.
Den værdi, der blev skabt i begyndelsen af 00'erne, var mindre end den, der skabes i dag, har Carlsbergs Vesteuropachef Jørn Tolstrup forklaret til Ritzau Finans sidste år og understregede, at Carlsberg godt kan skabe mere værdi på mindre volumen.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.