Bryggeriet har haft tilbagegang i Malaysia i årets første tre måneder til trods for en generel fremgang på det asiatiske marked.
AF RITZAU FINANS
Den danske bryggerikoncern Carlsberg må trods pæn fremgang på det asiatiske kontinent notere, at det i årets første tre måneder har haft tilbagegang i Malaysia.
Det fremgår af regnskabet for første kvartal fra Carlsberg Brewery Malaysia, der blev offentliggjort mandag.
I Malaysia landede omsætningen i første kvartal på 429,5 mio. malaysiske ringgit, hvilket var en tilbagegang på 3,7 pct. i forhold til samme periode året før. I danske kroner lyder omsætningen på lidt over 800 mio. kr.
På bundlinjen lød resultatet på 47,2 mio. malaysiske ringgit (88 mio. kr.), hvilket var 9,8 pct. mindre end i samme periode året før.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.