En del af Watch Medier

FødevareWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
19.05.2015kl. 16.47

Du har delt din cola, nu vil Tuborg have dig til at dele din øl

I ny kampagne går Tuborg fra kun at være grøn til også at være rød, blå, orange og gul.
Foto: Jan Grarup/POLFOTO/ARKIV
Foto: Jan Grarup/POLFOTO/ARKIV
Finans
AF MICHELLE HANSEN

De unge er ofte købestærke og dermed attraktive for virksomhederne at få fat i som forbrugere. Men mange af de unge har vendt de traditionelle medier ryggen, så virksomhederne må bruge andre kanaler, når de skal nå de unge.

Derfor fylder sociale medier mere og mere i mange virksomhedernes reklamekampagner, hvor de kæmper for at få de unge til selv at deltage aktivt i kampagnerne.

En af de virksomheder, som har haft stor succes med at få især de unge aktiveret på de sociale medier, er Coca Cola med kampagnen share a coke. På etiketten af Coca Colas flaske stod der i kampagneperioden navne eller ord som ven eller bror. Det blev et kæmpe hit at tage et billede af en cola med ens eget navn på og dele det på de sociale medier. Bare på det sociale medie Instagram er der lagt mere end 600.000 billeder op under hashtagget shareacoke.

Den succes kan gøre mange marketingsfolk misundelige, og nu lancerer danske Tuborg da også en lignende kampagne. Den hedder Colors of Fun, fordi tuborgflaskerne får låg i forskellige farver og ord som dance, sing og play. Håbet er så, at de unge øldrikkere vil dele billeder af deres Tuborg på de sociale medier f.eks. under #sharetuborg.

"Sociale medier er med til at ændre unges vaner. De ser nærmest ikke tv i dag, så de sociale medier er et sted, hvor vores budskab nemt kan komme ud. Unge ønsker at dele nærmest alt, hvad de foretager sig, derfor er det vigtigt for os at bruge en væsentlig del af vores ressourcer på at være til stede på de sociale medier," siger Vikram Korde, der er global marketingdirektør for Tuborg.

Ikke til Danmark i denne omgang

Han afviser, at kampagnen er en efterligning af Coca Colas, men medgiver dog, at Tuborg overordnet set ønsket det samme som Coca Cola, nemlig interaktion med forbrugerne.

Ligesom ved Coca Coloas share-kampagne kan indsatsen på de sociale medier ikke stå alene, og Tuborg vil også reklamere intenst på tv for kampagnen. Men de sociale medier har også den fordel for Tuborg, at der ikke er samme begrænsninger for, hvad der må reklameres for der, som der er for tv-reklamer i flere lande.

Tuborgs kampagne Colors of Fun blev lanceret i Italien for et års tid siden som et forsøg. Her var resultatet så godt, at Tuborg nu breder den ud til 14 andre lande. Præcist hvor mange penge Tuborg bruger på kampagnen vil selskabet ikke oplyse, men de enkelte lande vil bruge mellem 8 og 10 pct. af deres omsætning på kampagnen.

I år bliver kampagnen lanceret i en lang række europæiske lande såsom Estland, Ungarn og Makedonien, men i denne omgang kommer den ikke til Danmark.

"I Danmark har Tuborg været kendt i mange år, og her er det et mærke for alle aldersgrupper. Men da Tuborg blev lanceret uden for Danmark, begyndte det som et mærke for de unge, som især associerede sig med musik," siger Vikram Korde.

Tuborgs forventning er, at kampagnen skal øge salget i kampagnelandene med 5-10 pct. sammenlignet med 2014. Målet for de enkelte lande svinger dog meget. I det kriseprægede russiske marked, hvor kampagnen også lanceres, er det f.eks. bare målet at fastholde den nuværende markedsandel.

"Selvfølgelig ønsker vi at sælge mere øl, men det vigtigste mål med kampagnen er branding af Tuborg, og at vi ser en trafik og et engagement på de sociale medier," siger Vikram Korde.

Tuborg-mærket vokser fortsat mere end Carlsberg

Nu tror Carlsberg på økoboom i øl

Relaterede artikler:

  • Foto: Jan Grarup/POLFOTO/ARKIV

    Nu tror Carlsberg på økoboom i øl

    For abonnenter

  • Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix

    Tuborg-mærket vokser fortsat mere end Carlsberg

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Alfred Josefsen var direktør i Irma fra 1999 til 2012. | Foto: Joachim Adrian
Detail

Tidligere Irma-direktør opgiver forsøg på at redde Irma

Ifølge Alfred Josefsen har Coop ikke ”ønsket at medvirke til Irmas overlevelse”, og derfor opgiver han at redde dagligvarekæden. (Opdateret.)
  • Virksomhedsmægler ser få potentielle købere til Irma
  • Stine Bosse genopstiller ikke til Coops bestyrelse
Foto: Casper Dalhoff/JP/Ritzau Scanpix.
Fødevarer

Thise: ”Det er ikke blevet mere sjovt at sælge økomælk de seneste måneder"

For abonnenter

Foto: Torben Salomonsen
Detail

Detailkæder ser frem til samarbejde med ny ejer af Skares pålægsfabrikker

For abonnenter

Photo: Pr
Drikkevarer

Jacobsen sender ny IPA-variant på markedet

For abonnenter

Foto: Pr
FodevareWatch

Valsemøllen lancerer bageserie i mindre pakninger

For abonnenter

Foto: Coop
Detail

Direktør: Derfor bliver Coop det fælles brand

Læs også

Photo: Pr
Drikkevarer

Jacobsen sender ny IPA-variant på markedet

Nichebryggeriet under Carlsberg udvider sin ølportefølje med ny tropisk variant. 

For abonnenter

Foto: Carlsberg / Pr
Drikkevarer

Hjørnesten i Carlsbergs strategi viser slinger i valsen

Frem mod 2027 er premiumkategorien en vigtig faktor for Carlsberg. Men markedsbetingelserne i især Vesteuropa giver udfordringer. Topchef mener dog, at flere nuancer giver kategorien rimelige udsigter.

For abonnenter

Cees 't Hart, adm. direktør i Carlsberg | Foto: Liv Møller Kastrup / Ritzau Scanpix
Drikkevarer

Carlsbergs topchef forventer ikke at sidde strategiperiode ud

Adm. direktør i Carlsberg Cees ’t Hart vil ikke være at finde i spidsen for bryggeriet, når perioden for den nuværende Sail’27-strategi udløber, siger han til Børsen.

For abonnenter

Job

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Valsemøllen lancerer bageserie i mindre pakninger – 16.02
  • Jacobsen sender ny IPA-variant på markedet – 15.26
  • Tidligere Irma-direktør opgiver forsøg på at redde Irma – 15.09
  • Taco Bell-ejer taber højde i formarkedet trods stærk årsafslutning – 14.26
  • Tuborg sender velprøvet øko-version på gaden – 14.21
  • Direktør: Derfor bliver Coop det fælles brand – 13.38
  • Nestlé varsler yderligere prisstigninger i 2023 – 13.00
  • Thise: ”Det er ikke blevet mere sjovt at sælge økomælk de seneste måneder" – 12.01
  • Virksomhedsmægler ser få potentielle købere til Irma – 11.34
  • Detailkæder ser frem til samarbejde med ny ejer af Skares pålægsfabrikker – 11.00
  • Novozymes: Novo Holdings køber aktier for 66 millioner – 10.43
  • Carlsberg undlader nyt aktietilbagekøb for at købe partner ud i Indien – 10.34
  • Lille fald i indtjeningen hos Sveriges største dagligvarekoncern – 10.33
  • Dansk lakseopdræt udsteder aktier for trecifret millionbeløb – 10.06
  • Frellsen fortsætter stime med tocifrede millionoverskud – men tynges af prispres – 09.50
Flere nyheder

Job

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

Se flere jobs

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Endpoint Management Administrator

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

  • Om FødevareWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge