FødevareWatch

Carlsbergs sponsorchef glæder sig til endnu en festival

Carlsberg har altid været med på Roskilde Festival siden starten med 10.000 gæster. Det er også tilfældet i år, hvor festivalen løber fra 27. juni til 4. juli - lørdag til lørdag.

Foto: Sofia Busk

"Det er Europas næststørste musikfestival inden for denne musikgenre og overgås kun af Glastonbury Festival i Storbritannien," siger sponsorchef Peter Giacomello til Ritzau Finans.

Han finder det fantastisk, at Danmark kan have så stor en begivenhed, og at det er muligt at fastholde så mange mennesker så længe. Han glæder sig til endnu en festival.

"Vi er virkelig glade for at arbejde sammen med Roskilde Festival og får derigennem mulighed for at være helt oppe på beatet," siger han.

Hvad det koster for Carlsberg Danmarkat være sponsor for Roskilde Festival, vil, kan og må Peter Giacomello ikke oplyse, men han forklarer:

"Man skal se det som en marketinginvestering. Vi investerer i vores Tuborgbrand gennem dette," siger han.

Han understreger, at alle sponsorater - både musik og fodbold - primært skal ses som marketinginvestering og ikke isoleret som kortsigtet forretning, og selvom der også sælges produkter og dermed skabes indtjening på festivalen, er der ikke direkte overskud på sponsoratet i kroner og øre.

I forhold til for fem år siden bruges der lidt flere sponsorkroner på musik, erkender Peter Giacomello.

"Men det skyldes primært, at der er kommet nye arrangementer til. Northside for to år siden og Tinderbox i år," forklarer han og tilføjer, at Danmark dermed er dækket.

Northside i Aarhus dækker det jyske, Tinderbox i Tusindårsskoven i Odense i det fynske og Roskilde i det sjællandske område.

"Vi altid været på Roskilde, men i begyndelsen var det ikke med med sponsorater," forklarer Peter Giacomello.

Fra 1992-2002 var det for at brande Carlsberg, men nu er det Tuborg, det drejer sig om.

Der er konkurrence om sponsoraterne, men primært med to aktører.

"Der er to aktører på sponsormarkedet for festivaler. Os og den noget mindre Royal Unibrew. Vi konkurrerer mod hinanden. Intet er helligt. Det er altid en konkurrencesituation," understreger sponsorchefen.

Peter Giacomello fremhæver, at Roskilde Festival opfylder alle de behov, Carlsberg har til sin markedsføring, og derfor er bryggeriet tilstede. Aftalen mellem festivalen og Carlsberg er femårig og udløber næste år.

Mere en 1 million liter øl langes over diskene under festivalen, oplyser Rosilde Festivalens hjemmeside, for sponsorchefen må ikke udtale sig om kundernes tal.

"Jeg må ikke udtale mig om kundernes liter. Det er deres hemmelighed," siger sponsorchefen og tilføjer, at antallet af liter stort set har været det samme i flere år. Og at det egentlig kun påvirkes af vejret.

"Hvis det står ned i stænger, sælges der ikke så mange øl," konstaterer han.

Roskilde Festivalen giver også mere konkrete muligheder for at markedsføre Carlsberg end blot branding af Tuborg-mærket.

Blandt andet kan der at livetestes mulige produkter, og det udnyttes.

"Vi lancerede økopilsneren Tuborg Rå sidste år både på Northside i Aarhus og på Rosilde Festival for første gang. Og vi har den også med i år," siger Peter Giacomello.

Testen må være faldet godt ud, for øllen kommer ifølge ham i handlen til september, men indtil da er det kun på festivalerne, at den har kunnet nydes.

"Man kan da sige, det er noget af en test med 135.000 deltagere. Vi havde sidste år seks ansatte, der ikke bestiller andet end at udspørge folk om Rå på festivalerne," oplyser sponsorchefen.

Tuborg Rå er en ufiltreret øl på 4,5 pct. alkohol og bærer det danske Ø-mærke. Øllen produceres på Carlsbergs svenske bryggeri i Falkenberg, der er økocertificeret. Øllets farve er en smule uklar på grund af malt-, humle- og gærrester, som ikke er filtreret fra.

En så stor begivenhed giver også mulighed for kundepleje, og også det udnyttes af Carlsberg-koncernen.

"Vi har godt over 1.000 kunder med på Roskilde," siger sponsorchefen, og peger på, at det giver en god mulighed for at interagere med de store og bedste kunder.

En tredje konkret anvendelse er til forbrugerkonkurrence.

"I år har vi udloddet 100 endagsbilletter, der ligger i en festivalen-edition af Tuborg i sixpacks. Vi tror på, at det bliver et hit, når nu der er udsolgt," siger Peter Giacomello.

FødevareWatch vil i den kommende uge være at finde på festivalpladsen i Roskilde. Vi har planlagt en række historier, men har du en god ide til noget, som vi bør kigge efter på Roskilde Festival, så send gerne et tip til jr@fwatch.dk.

Carlsberg laver hudplejeserie af øl

Danskerne skifter udenlandsk vin ud med specialøl

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier