Medie: Tesco kan starte sukker-revolution

Storbritanniens største detailkæde vil nedbringe sukkerniveauet på tværs af alle sine sodavandsprodukter med 5 pct., skriver detailmediet The Grocer. En professor forudser, at det vil starte en ”revolution”, hvor andre detailaktører vil følge trop.
Foto: Tina Nielsen, Polfoto
Foto: Tina Nielsen, Polfoto

Storbritanniens største detailkoncern, Tesco, bliver inden længe den første supermarkedskæde i landet, som annoncerer et omfattende program for reduktion af sukker i sine varer, og det kan få konkurrenterne til at følge i markedslederens fodspor.

Det skriver detailmediet The Grocer.

Tesco vil nedbringe sukkerindholdet i sine egne sodavandsprodukter med 5 pct. i år. Kæden er den største forhandler af sodavand i Storbritannien og tegner sig for 30 pct. af alt salget i landet, og derfor ses beslutningen om sukkerreduktionen også som en milepæl i kampen mod fedme og type 2 diabetes.

Den medicinske professor Graham MacGregor fra Queen Mary University i London, som samtidig er formand for interesseorganisationen Action on Sugar (AOS), siger til The Grocer, at han forventer, at Tescos beslutning vil føre til en ”revolution”, og at andre detailaktører formentlig vil komme med lignende initiativer.

AOS kæmper for en reduktion i tilsat sukker i fødevarer og drikkevarer på op til 40 pct. i 2020, men professoren siger til mediet, at 5 pct. er en god start.

M&M's producent i usædvanligt sukker-træk

Danskerne: Færre tilsætningsstoffer er lig med bedre fødevarer

Pepsi fjerner omstridt sødemiddel

Nu skal Capri Sun laves med rigtigt sukker

Danskerne nægter at kvitte fedtet

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter