Storbritanniens største detailkoncern, Tesco, bliver inden længe den første supermarkedskæde i landet, som annoncerer et omfattende program for reduktion af sukker i sine varer, og det kan få konkurrenterne til at følge i markedslederens fodspor.
Det skriver detailmediet The Grocer.
Tesco vil nedbringe sukkerindholdet i sine egne sodavandsprodukter med 5 pct. i år. Kæden er den største forhandler af sodavand i Storbritannien og tegner sig for 30 pct. af alt salget i landet, og derfor ses beslutningen om sukkerreduktionen også som en milepæl i kampen mod fedme og type 2 diabetes.
Den medicinske professor Graham MacGregor fra Queen Mary University i London, som samtidig er formand for interesseorganisationen Action on Sugar (AOS), siger til The Grocer, at han forventer, at Tescos beslutning vil føre til en ”revolution”, og at andre detailaktører formentlig vil komme med lignende initiativer.
AOS kæmper for en reduktion i tilsat sukker i fødevarer og drikkevarer på op til 40 pct. i 2020, men professoren siger til mediet, at 5 pct. er en god start.
M&M's producent i usædvanligt sukker-træk
Danskerne: Færre tilsætningsstoffer er lig med bedre fødevarer
Pepsi fjerner omstridt sødemiddel
Nu skal Capri Sun laves med rigtigt sukker
Danskerne nægter at kvitte fedtet