Carlsberg gør grin med kontroversiel reklamekampagne
En britisk reklamekampagne med en sparsomt klædt bikine-babe, som er blevet mødt med stor kritik af forbrugerne, gav Carlsberg en god idé til promovering af bryggerikoncernens eget brand.
I løbet af den seneste tid har britiske pendlere flere steder kunnet se store reklameplakater fra den britiske producent af slanke- og fitnessprodukter, Protein World, som ikke ligefrem er faldet i god jord blandt alle forbrugere.
Plakaten viser en ung, veldrejet kvinde kun iført en gul bikini akkompagneret af teksten ”Are you beach body ready?” Kampagnen fra det britiske selskab er blevet stærkt kritiseret, siden plakaten begyndte at dukke op ved række undergrundsstationer.
Flere kritikere ser den som såkaldt body-shaming, da den fremhæver et bestemt skønhedsideal på bekostning af folk, som ikke nødvendigvis lever op til eller ønsker at leve op til det ideal, og op mod 60.000 briter har skrevet under på en underskriftsindsamling for at få den fjernet igen.
Men hos den danske bryggerikoncern Carlsbergs PR-folk i det britiske var man ikke sene til at bruge en anden taktik i kampen mod den kontroversielle kampagne og samtidig score lidt opportunistisk PR-momentum til sig selv.
I den forgangne uge har man kunnet se en række reklameplakater fra Carlsberg ved siden af Protein World-reklamerne, som gør grin med selvsamme, ved flere undergrundsstationer i London.
Med ordene ”Are you beer body ready?” ses den velkendte grønne Carlsberg-flaske fra det britiske marked kun iført en gul bikini-underdel.
Flere britiske medier har dækket historien i de seneste dage, ligesom den snedige kampagne er blevet delt flittigt på Twitter. Carlsberg selv skriver, at man mener, man har verdens (måske) bedste marketinghold, mens Protein World mener, at Carlsberg indblanding i sagen beviser, at man har gjort noget rigtigt.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.