
I løbet af den seneste tid har britiske pendlere flere steder kunnet se store reklameplakater fra den britiske producent af slanke- og fitnessprodukter, Protein World, som ikke ligefrem er faldet i god jord blandt alle forbrugere.
Plakaten viser en ung, veldrejet kvinde kun iført en gul bikini akkompagneret af teksten ”Are you beach body ready?” Kampagnen fra det britiske selskab er blevet stærkt kritiseret, siden plakaten begyndte at dukke op ved række undergrundsstationer.
Flere kritikere ser den som såkaldt body-shaming, da den fremhæver et bestemt skønhedsideal på bekostning af folk, som ikke nødvendigvis lever op til eller ønsker at leve op til det ideal, og op mod 60.000 briter har skrevet under på en underskriftsindsamling for at få den fjernet igen.
Men hos den danske bryggerikoncern Carlsbergs PR-folk i det britiske var man ikke sene til at bruge en anden taktik i kampen mod den kontroversielle kampagne og samtidig score lidt opportunistisk PR-momentum til sig selv.
I den forgangne uge har man kunnet se en række reklameplakater fra Carlsberg ved siden af Protein World-reklamerne, som gør grin med selvsamme, ved flere undergrundsstationer i London.
Med ordene ”Are you beer body ready?” ses den velkendte grønne Carlsberg-flaske fra det britiske marked kun iført en gul bikini-underdel.
Flere britiske medier har dækket historien i de seneste dage, ligesom den snedige kampagne er blevet delt flittigt på Twitter. Carlsberg selv skriver, at man mener, man har verdens (måske) bedste marketinghold, mens Protein World mener, at Carlsberg indblanding i sagen beviser, at man har gjort noget rigtigt.


Analyse: Probably (not) the best campaign in the world
Nu vil Carlsberg igen være den (måske) bedste øl i verden