FødevareWatch

Amerikanske specialbryggerier er løbet tør for navne

Der er nu så mange specialøl på det amerikanske marked, at bryggerierne har svært ved at finde på nye ideer, der ikke allerede er lavet.

Det danske bryggeri Mikkeller har to barer på Vesterbro og Nørrebro i København, hvor man kan smage specialøl fra hele verden. Foto: Martin Lehmann/Polfoto/Arkiv

Amerikanske mikrobryggerier er eksploderet i antal de seneste år, og der er nu så mange specialøl på markedet, at industrien er ved at løbe tør for ideer.

The Salt, der hører under NPR, skriver, at flere bryggerier har svært ved at finde navne til nye øl, fordi deres ide allerede er registreret af en konkurrent.

For eksempel findes der mindst tre Indian Pale Ales ved navn Bitter End, mens adskillige mindre bryggerier har en Hopscotch i sortimentet.

Advokat Candace Moon står bag virksomheden The Craft Beer Attorney, der hjælper bryggerier med at registrere deres navne, og hun mægler desuden, når to bryggere har fået den samme ide til et navn.

Hun mener, at det er uundgåeligt, at de mere end 3000 amerikanske mikrobryggerier tænker i de samme baner.

”Der er kun så mange ord og navne, det giver mening at bruge i forhold til øl, så det er ikke overraskende, at folk får de samme ideer,” siger hun til The Salt.

Ifølge artiklen ender det som regel med, at bryggerierne finder en løsning i fred og fordragelighed, mens enkelte sager ender i retten.

Fantombrygger takker nej til supermarkederne

Dansk specialøl skal lave en ”Noma”

Mikrobryggerierne vinder globalt indpas

2014: Stor aktivitet i dansk specialbryg

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier