FødevareWatch

Britisk ølsalg stiger for første gang i fem år

Salget af øl i Storbritannien er raslet ned i kølvandet på den økonomiske krise, men nu kan der måske være bedre tider på vej for branchen, som også oplever fremgang herhjemme.

Foto: AP Photo/Kirsty Wigglesworth

Det har været nogle magre år for den britiske ølindustri siden den økonomiske krise satte ind omkring 2008, men nu er der fremgang at spore, da ølsalget for 2014 ser ud til at være steget for første gang i fem år.

Det skriver branchemediet FoodBev.

Mellem 2009 og 2013 er ølsalget faldet med hele 500 mio. liter i Storbritannien, men en undersøgelse fra markedsanalysefirmaet Mintel peger ifølge mediet på, at det samlede ølsalg er steget med 1,3 pct. til 4,24 mia. liter i 2014.

”Presset på husholdningsbudgetter, øget sundhedsfokus og konkurrence fra andre markeder har ført til en betydelig nedgang i salgsvolumenen for ølmarkedet i de seneste fem år. Men i 2014 er salgsvolumenen begyndt at vokse igen, hvilket især skyldes en varm sommer og VM i fodbold,” udtaler Chris Wisson.

Ser man på hvilke kategorier, der rykker, er det bl.a. briternes foretrukne øltype, lager, der går frem med en forventet vækst på 1,7 pct. i 2014 til 3,17 mia. liter, mens salget af den mørkere stout fortsat falder.

I tråd med Danmark

Den britiske tendens er meget godt i tråd med, hvad man har set herhjemme på det seneste.

Niels Hald, som er direktør i de danske bryggeriers brancheorganisation, Bryggeriforeningen, sagde i november til FødevareWatch, at det danske ølsalg for 2014 ville stige med 2-3 pct. eller 10 mio. liter.

Herhjemme er der også tale om en ”fantastisk situation”, som direktøren udtrykte det, da det danske ølsalg ligeledes har været faldende i en lang årrække.

Mens det gode sommer i 2014 også her har spillet ind, så skylden ændringen dog i høj grad også den sænkelse af ølafgiften med 15 pct., der blev gennemført i juli 2013.

Dansk øltørst knækker kedelig kurve

2014: Stor aktivitet i dansk specialbryg

Stor fremgang for julespecialøl

Dansk specialøl skal lave en ”Noma”

Mere fra FødevareWatch

Royal Greenland vil sprede nettet mere ud globalt

Den grønlandske fiskekæmpe skal have flere og tykkere tråde ud til de store globale markeder. Efter et barskt 2020 med nedgang i omsætningen på knap en halv mia. kr. og underskud skal salgskanalerne være stærkere, lyder det fra topchef Mikael Thinghuus.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier