Derfor deltager Arla i prisuddelinger

Medarbejderne bliver motiverede af at vinde priser, men det handler om at vælge de rigtige konkurrencer at deltage i, fortæller innovationschef som reaktion på kritikken af de mange prisuddelinger i branchen.

Det skaber stolthed blandt medarbejderne, når Arla vinder en pris for et af sine produkter, og derfor deltager mejerigiganten i flere af de internationale konkurrencer, hvor branchen hædrer sig selv.

Det fortæller Marianne Ladegaard, innovationsdirektør i Arla Foods, til FødevareWatch.

”Vi sender kun noget ind, når vi har et produkt, som vi er stolte af, og så er det bare fedt, når vi får en ekstern anerkendelse. Det giver simpelthen benzin på motoren og en enorm gejst, som er drivkraften for, at vi hele tiden holder os på stikkerne,” siger hun.

Reaktionen kommer dagen efter, at flere eksperter satte spørgsmålstegn ved troværdigheden af de mange prisuddelinger, der er skudt frem i fødevarebranchen de seneste år.

”Der er sket en inflation i awards, og der er så mange uddelinger, at stort set alt, der kan kravle og gå, får en pris. Konsekvensen er, at du ikke aner, hvad de er værd,” sagde Marcus Schmidt, professor og ekspert i markedsføring på CBS, til FødevareWatch.

Marianne Ladegaard medgiver, at der er mange kåringer, men hun mener alligevel, at priserne har værdi for både virksomheden og forbrugerne.

”Man skal ikke undervurdere den stolthed, det skaber internt, når man vinder en pris. Men forbrugerne vinder også ved, at vi hele tiden er motiverede til at skabe nye og innovative produkter, der matcher deres behov,” siger hun og fortæller, at Arla aktivt sender produkter ind til tre-fire konkurrencer om året.

"Der er et hav af priser"

Senest deltog mejeriet i World Beverage Innovation Awards, der blev uddelt ved den nyligt overståede Brau Beviale-messe i Nürnberg. Her nåede mejeriet finalen i kategorien bedste funktionelle drikkevare med produktet Arla Protino, mens man også vandt fire priser på World Dairy Innovation Awards tidligere på året.

Hvordan beslutter I, hvilke konkurrencer I deltager i?

”Der er et hav af priser, og der er mange, der gerne vil have os til at deltage, så vi forsøger altid at vurdere troværdigheden af de enkelte konkurrencer. Men det er et meget nyt felt, og vi arbejder hele tiden på at blive skarpere på, hvad vi deltager i, så det kun er de mest seriøse prisuddelinger,” siger Marianne Ladegaard.

Det koster penge at deltage i f.eks. World Beverage Innovation Awards, men så har man til gengæld gode muligheder for at få en udmærkelse eller en pris. Skader det ikke troværdigheden?

”Det er et symbolsk beløb, og jeg vil ikke sige, at man er sikker på at få en pris, bare fordi man betaler. Vi har flere eksempler på, at vi har sendt et produkt afsted, der ikke har vundet noget. Jeg oplever, at det øger seriøsiteten, at det koster penge at deltage, fordi det tvinger producenter til at tænke over, hvad de sender ind. Det skiller fårene fra bukkene.”

Stor skepsis over prisregn i fødevarebranchen

Her er detailhandlens bedste frugt- og grøntafdeling

Stormagasin vil fremhæve danske fødevarer

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter