Direktør: Østeuropæere går væk fra vodka
Østeuropæere, og især russere, er i de flestes øjne kendt som en befolkningsgruppe, der foretrækker vodka, når skal spiritus på bordet – men de dage lakker muligvis mod enden.
I hvert fald hvis man skal tro Laurent Lacassagne, der er adm. direktør i selskabet Chivas Brothers – den franske spirituskoncern Pernod Ricards afdeling for bl.a. whisky og gin-produkter. Han forklarer til mediet The Spirits Business, at man i de senere år har oplevet et skift væk fra de lyse spiritusvarianter over mod anerkendte, internationale mærker af mørk spiritus.
”Der er en ændring i opmærksomheden på mørk spiritus på markeder over hele verden. I de seneste to årtier har andre spiritustyper været meget stærke, men det begynder at ændre sig,” siger Laurent Lacassagne til mediet og tilføjer:
”Østeuropa er især et attraktivt markedet for vores brands. Vi er vokset støt i denne region i de seneste fem år. På disse markeder har vodka histrorisk set været meget populær, men den ses nu formentlig primært som en drik, der hører fortiden til, blandt de yngre forbrugere, som bliver mere interesserede i mørk spiritus.”
Direktøren påpeger samtidig, at de to absolut vigtigste markeder i forhold til vækst i Østeuropa er Rusland og Polen. Moderkoncernen, Pernod Ricard, aflægger regnskab for det skæve regnskabsår 2013/2014 i slutningen af august – et regnskab, som vi selvfølgelig dækker her på FødevareWatch.
Spiritusgigant vil udnytte lokalbølgen
Pernod vil fordoble salget af Jameson-whiskey