FødevareWatch

Mikrobryggerier kæmper stadig med eftervirkninger fra nedlukning

Særligt bryggerierne i større byer, der har satset størstedelen af deres salg til barer og restauranter, kæmper fortsat efter coronapandemien. Det fortæller Bryggeriforeningens nye direktør.

Foto: PR/Bryggeriforeningen

Mikrobryggerier døjer stadig med økonomiske tømmermænd fra coronapandemien.

Således viser en rundspørge foretaget blandt medlemmer af brancheorganisationen Bryggeriforeningen, at tre fjerdedele af de adspurgte bryggerier oplevede en salgsnedgang fra 2019 til 2020. I nogle tilfælde lød nedgangen på 50 pct., viser opgørelsen.

Og for foreningens nye direktør, der for nyligt skiftede posten som justitsminister ud med bryggerijobbet, giver tallene dybe rynker i panden.

”Der er en stor del af de små bryggerier, som led hårdt under corona, og som stadig har svært ved at komme på fode,” fortæller Nick Hækkerup til FødevareWatch.

Når vi kigger på økonomien hos flere mindre bryggerier, skranter de. Så det er da med en vis bæven, at vi kigger ind i de kommende måneder.

Nick Hækkerup, direktør, Bryggeriforeningen

Ifølge undersøgelsen sælger hvert tredje mikrobryggeri normalt over halvdelen af sine øl til barer og restauranter - og det er særligt i dette segment, at nedgangen var størst. For nogle af disse mikrobryggerier var op mod 90 pct. af salget væk.

Et faktum, der unægteligt sætter sig i økonomien hos bryggerierne, mener Nick Hækkerup.

”Når vi kigger på økonomien hos flere mindre bryggerier, skranter de. Så det er da med en vis bæven, at vi kigger ind i de kommende måneder,” siger han.

Ikke tilbage på restauranter

Samme billede tegner sig hos flere medlemmer af Bryggeriforeningen, FødevareWatch har talt med.

Således er BrewPub i København en af de bryggerier, der kom særdeles hårdt ud af corona. Ifølge direktør Jens Mortensen oplevede bryggeriet et nettotab på 700.000 kr. som følge af pandemien.

”Under corona lukkede man nærmest ned for hele København, og det har vi da kunne mærke. Turisterne udeblev ganske enkelt, så os i BrewPub oplevede en reduktion i salget på 50 pct. i sommerperioden,” siger Jens Mortensen.

Samme historie kan Amager Bryghus berette, selv om bryggeriet formåede at komme ud af 2021 med en vækst i årsresultatet på 657.310 kr. mod 465.000 kr. året før.

Amager Bryghus er et af de bryggerier, der under coronapandemien oplevede tumult især på restaurationsdelen, hvilket FødevareWatch tidligere har beskrevet.

Da covid-19 kom til Amager

Og der er ingen udsigter til, at udviklingen vender med det samme trods de gode tal på bundlinjen.

”Vi er ikke tilbage i restauranterne. De skal op i gear efter alle de nedlukninger, de har været igennem. Og det tager noget tid, før det sker,” siger adm. direktør Morten Valentin Lundsbek fra Amager Bryghus.

Må skille sig ud

Omvendt har de bryggerier, der er placeret i det danske sommerland, klaret sig godt gennem pandemien. Således har Rise Bryggeri på Ærø oplevet flere gæster komme forbi deres bryggeri, selvom bundlinjen faldt fra 1,09 mio. kr. i 2020 til 994.784 kr. sidste år.

Samtidig formåede bryggeriet ifølge bestyrelsesformand John Lemkow både at være ”dygtige og heldige” under pandemien.

”Fra starten var vi gode til at omlægge vores salg fra horeca til andre salgskanaler såsom vinhandlere og dagligvarebutikker. Og så har vi været heldige, at vi ligger et sted i sommerlandet, som folk gerne vil besøge,” siger John Lemkow.

Samme oplevelse har Fur Bryghus, der opnåede et årsresultat på 495.373 kr. sammenlignet med 305.823 kr. året før. Ifølge salgsansvarlig Per Christensen skyldes det især, at bryghuset har fokuseret på flere forskellige ting udover selve produktionen.

Mikrobryggerier frygter for nedlukninger

”Vi er blevet båret gennem året af meget loyale kunder, og så har vi været så begunstigede at være i sommerlandet. Det gav nogle fantastiske perioder for os i sommerperioden, hvor vi kunne give nogle gode oplevelser til gæsterne,” siger han.

Netop oplevelsesdelen og at tilbyde kunder og gæster andet end ”bare” at brygge øl er det, mikrobryggerierne skal satse på for at komme ovenpå coronaen, mener Bryggeriforeningens Nick Hækkerup.

”Forbrugerne er heldigvis nysgerrige, så der er da muligheder for dem, der formår at skille sig ud og have nogle produkter, som kan tilføre noget ekstra til forbrugerne,” siger han.

Bryghuse spejder gennem udfordringer: ”Der er ingen grund til at ryste på hånden”

Kolding-bryggeri opruster i Kødbyen: ”I dag bliver du nødt til at være mere end et bryggeri, hvis du vil ind på markedet”

Mere fra FødevareWatch

Mikkeller løser direktørfarvel internt

Tidligere på ugen kom det frem, at den hidtidige adm. direktør for mikrobryggeriet Mikkeller, Kenneth Madsen, er blevet fyret. Han bliver dog ikke erstattet af en ny, lyder det nu fra bryggeriet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier