FødevareWatch

Mikkeller fordobler underskud i "værste år nogensinde"

Den danske specialølskoncern mere end fordobler det forrige tocifrede millionunderskud, men på hovedsædet i Carlsbergbyen er adm. direktør Kenneth Madsen fortrøstningsfuld. "Vi satser på en rebound," siger han.

Foto: Mikkeller / Camilla Stephan

Da Mikkellers adm. direktør, Kenneth Madsen, har opsummeret resultaterne for den internationale ølkoncern, når han frem til en konstatering:

"Det er i helt korte træk vores værste år nogensinde," konstaterer han med armene over kors.

Dykker man ned i det netop indleverede årsregnskab, taler tallene også deres eget klare sprog. Af Mikkellers koncernregnskab – der er forankret i selskabet Bjergsø Holding – fremgår det, at det danske specialølsselskab mere end fordobler underskuddet til et historisk minus på lidt over 72 mio. kr. kr. i 2020 mod minus 30 mio. kr. året før.

Samtidig bakker nettoomsætningen med ca. 27 pct. fra et rekordhøjt niveau i 2019 på lidt over 293 mio. kr. til 212 mio. kr. i fjor. Det samme gælder bruttofortjenesten, hvor slaget dog er endnu hårdere: Her ser koncernen en tilbagegang fra lidt under 83 mio. kr. i 2020 til ca. 50 mio. kr. i 2020.

Pandemiens første fulde år har dog overordnet set været påvirket af en række eksterne faktorer, siger Kenneth Madsen.

"Vi kan spørge os selv, har vi gjort et dårligt stykke arbejde? Var der noget, vi overså, da vi lagde budgetterne og eksekverede på planen – men det har vi faktisk ikke," siger Kenneth Madsen:

"Vi har bare været igennem et hårdt år med en masse usikkerhed."

Er du tilfreds med resultatet, når man tænker på, at der har været en pandemi?

"Nej, det er jeg ikke," siger topchefen nøgternt.

"Det eneste, man kan sige, er, at det nok var forventeligt. Men man kan ikke være tilfreds med en 30 pct. tilbagegang og et nettoresultat på minus mere end 71 mio. kr."

Fra mødelokalet i Humletorvet er dog én ting i sigte ifølge topchefen: Holder de nuværende salgstal styrer Mikkeller mod en klart lysere fremtid. Og et potentielt historisk 2021.

Mikkeller vil indtage Kina – men holder sig til storbyerne indtil 2024

Nedlukning og oprydning

Som flere andre dele af den danske bar- og specialølsbranche har Mikkeller været hårdt ramt af coronapandemiens omkostninger.

"Den del alene tegner sig for omkring 25 mio. kr. af vores tab, som kommer fra vores retailaktivitet (bardrift, red.) i Danmark og internationalt – og det er faktisk efter hjælpepakker," siger Kenneth Madsen. Han uddyber, at specialølskoncernen har kunnet hente støtte i de statslige hjælpepakker i henholdsvis Danmark, Tyskland og et par andre markeder.

2019 var et af vores bedste år, og det er også forventningerne til 2021.

KENNETH MADSEN, ADM. DIREKTØR I MIKKELLER

De gentagne coronanedlukninger har dog også forplantet sig videre ud i grossistsalget til både barer og restauranter – også kendt som ontrade – som også går tilbage. I Mikkeller-regi er både grossist- og onlinesalg forankret i den såkaldte "wholesaleforretning" i datterselskabet Mikkeller Aps, der også kommer ud af 2020 med massive underskud.

Her næsten firdobles underskuddet fra et underskud på 6 mio. kr. i 2019 til lige under 20 mio. kr. i 2020. Samtidig trækkes der markante veksler på egenkapitalen i selskabet, som dykker fra 16,3 mio. kr. i 2019 til 2,4 mio. kr.

Mikkeller frygter mangel på "spontane gæster" med 30 minuttersregel

Resultatet indskriver sig i en flere år lang underskudsstime, som indtil coronapandemien havde kulmineret i 2019, hvor koncernen kom ud med et historisk underskud på ca. 30 mio. kr.

Underskuddet blev dengang tilskrevet et investerings- og oprydningsår med nyeetableringer i barsegmentet og arbejdet med at få afsluttet eksisterende distributionsaftaler for at få bygget nye salgskanaler.

Oprydningen er ifølge Kenneth Madsen forsat i 2020 og kommer til at fortsætte de kommende år.

Arbejdet trækker dog også på resultaterne i 2020, hvor man har afskrevet omtrent 5 mio. kr. i forbindelse med opsigelsen af en amerikansk distributør. Samtidig har den danske koncern taget afsked med en britisk distributør, der tidligere på året blev udskiftet med en ny eksklusivaftale med britiske James Clay and Sons.

Omkalfatringen i koncernens distributionsaftaler er imidlertid langt fra færdig, forklarer Kenneth Madsen, selvom han dog ikke ønsker at gisne om, hvor meget processen kommer til at koste over de kommende år.

De største sten er dog ryddet af vejen nu, som han formulerer det. Derfor kan der også fokuseres mere på fremtiden.

PROFIL Han skal overse Mikkellers offensiv i Kina – og gør det med hårde erfaringer

Mod sorte tal i 2021

Til trods for det fordoblede underskud, ser han nemlig også en fremgang i Mikkellers forretning på andre kanter: Mens koncernens grossistforretning har været hårdt ramt på salget til ontradesegmentet, boomede koncernens onlineforretning – der dækker Skandinavien – så det i dag udgør 10 pct. af omsætningen.

Senere på året skal det forretningsben udvides med nye aftaler i både Asien og USA, uddyber Kenneth Madsen. Samtidig er der kommet mere kontrol over koncernens udviklingspipeline, arbejdes på nye samarbejder der skal øge kendskabsgraden til det danske ølbrand og skabt et mere fokuseret kerneudvalg af produkter, som nu skal køres op i volumen.

Målet og ambitionen er klart ikke at blive ved med at tabe store summer.

KENNETH MADSEN, ADM. DIREKTØR I MIKKELLER

Til sammen giver det også Kenneth Madsen gode forhåbninger til 2021. På kontoret i Carlsbergbyen sidder Mikkeller-topchefen med en forventning om et resultat nær 2019-niveauet – om end det dog vil være påvirket af nedlukningerne af barsegmentet gennem årets første fem måneder, tilføjer han.

"Men vi satser på en rebound. 2019 var et af vores bedste år, og det er også forventningerne til 2021," opsummerer han med henvisning til årets rekordhøje nettoomsætning.

Men i 2019 havde I også et underskud på 30 mio. kr. – er det også en del af forventningen til 2021?

"Nej, indtjeningen bliver også væsentligt forbedret i takt med, at vi er ved at fokusere, men det afhænger af, om der kommer en ny nedlukning. Men målet og ambitionen er klart ikke at blive ved med at tabe store summer," svarer Kenneth Madsen.

"Når det er sagt, så har vi nogle ejere, som er klar til at investere i fremtiden uanset lidt modgang. Så selvom vi selvfølgelig skal op på et niveau, hvor vi begynder at tjene penge, er indtjeningen ikke den primære drivkraft."

Tror du, at 2021 bliver året, hvor I første gang har sorte tal på bundlinjen?

"Det bliver lige deromkring. Det vil i hvert fald nok blive et af vores bedre resultater historisk," afslutter Kenneth Madsen.

Specialølskoncern sætter nye knappenåle i danske turistmekkaer 

Ny Mikkeller-topchef: Omsætning skal runde én milliard  

Mikkeller vil indtage Kina – men holder sig til storbyerne indtil 2024 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier