Ny Mikkeller-topchef: Omsætning skal runde én milliard

Der skal mindre fokus på bardrift og mere på Asien og onlinehandel, hvis Mikkeller skal tredoble sin omsætning på cirka et halvt årti. Allerede om to år skal virksomheden være tilbage i vækstsporet og have indtaget Kina, siger nytiltrådt direktør.
Kenneth Madsen skal være Mikkellers første vækst-CEO, konstaterer han. Og det kommer til at betyde en mere fokuseret forretning. | Foto: Mikkeller / Camilla Stephan
Kenneth Madsen skal være Mikkellers første vækst-CEO, konstaterer han. Og det kommer til at betyde en mere fokuseret forretning. | Foto: Mikkeller / Camilla Stephan

På ca. halvandet årti gik Mikkeller fra et køkkenprojekt til en koncern med en omsætning på 300 mio. kr. – over de næste fem år skal det dog blive meget, meget mere.

Det fortæller den nytiltrådte adm. direktør, Kenneth Madsen, i et interview med FødevareWatch.

"På den mellemlange til lange bane – altså fem til syv år – skal vi gerne runde en milliard i omsætning," siger topchefen.

Med andre ord skal Mikkeller mere end tredoble sin omsætning på under et halvt årti. Udviklingen og den konkrete vækstrejse kommer til at afhænge af flere faktorer, tilføjer Kenneth Madsen.

"Men det er ambitionen," konstaterer han.

Kenneth Madsen kommer med otte års erfaring fra Pandora i Asien. Derudover indskriver han sig som den første adm. direktør i Mikkeller, efter at grundlægger Mikkel Borg Bjergsø tilbage i oktober annoncerede et skifte til rollen som kreativ direktør.

Den nyslåede direktør er trukket i arbejdstøjet for en af Danmarks bedst kendte specialølsbrands under en verserende pandemi. Samtidig skal han få fod på en forretning, som spænder over barer, detailsalg, merchandise, kontraktbryg i Belgien og specialbryggerier på to kontinenter.

Arbejdstøjet ligner til forveksling en lycra-sportstrøje.

Nu sidder han i et mødelokale, afslappet og er – for en topchef – relativt konkret om Mikkellers fremtid.

"Jeg er bragt ind for at skabe vækst," indleder han, mens han hviler albuen på bordet. Det er nummer et.

"Nummer to er at få fokuseret virksomheden omkring lidt færre prioriteter."

Mikkel Borg Bjergsø forlader posten som topchef 

De store kernemarkeder

En hurtig overflyvning over Mikkellers forretningsopbygning indebærer tre ben. Det første er wholesale-forretningen – der omhandler den samlede volumen solgt ind i et marked – det andet er koncernens egne barer og restauranter, mens det tredje udgøres af E-handel.

Ingen af de eksisterende elementer i porteføljen vil blive skåret fra, siger Kenneth Madsen.

Men der er heller ikke tvivl om, hvor der skal sættes ind for at få lagt kul under kedlerne i Mikkellers udvikling.

Fremover kommer virksomheden i højere grad til at fokusere på færre kernemarkeder og udbredelsen af forretningen i onlinehandel.

"Vi er endt i en situation, hvor vi sælger og distribuerer øl til næsten 50 markeder. Der er ca. 30, der tæller, og de andre 20 er relativt små. Men det er stadig ekstremt meget for en virksomhed på 300 mio. kr. og 30 ansatte på et hovedkontor," siger Kenneth Madsen.

"Her handler det om, at vi måske skal fokusere på fem-syv markeder og gøre det rigtig godt, mens vi stadig servicerer den anden del af vores etablerede markeder."

"Det kan sagtens være"

Præcis hvilke kernemarkeder, som Mikkeller kommer til at fokusere på, er fortsat ved at blive udstukket. Kort før dette interview var topchefen i et møde om netop det spørgsmål, hvor USA, Asien og Storbritannien, Danmark, Sverige var blandt de store punkter.

"Vi har også et par andre store ølmarkeder i Europa, hvor vi er kommer i gang, men ikke rigtig har fået ordentlig fat endnu," siger Kenneth Madsen og henviser bl.a. til Italien.

"Italien er også et stort marked for craft beer, og vi har fået en god partner på plads. Det kunne sagtens være et af de markeder, hvor vi gik ind og sagde: Nu giver vi det lidt mere opmærksomhed, vi allokerer lidt flere ressourcer, og så ser vi, hvor det bærer hen."

Nu siger du, "det kan sagtens være". Er det et udtryk for, at det er det, I gør?

Kenneth Madsen ler.

"Det var et eksempel på et marked, som vi kigger på lige nu, som værende potentielt marked," siger han og tilføjer:

"Vi har også en pæn forretning i Norge og Finland. Sjovt nok indenfor E-commerce."

Foto: PR / Mikkeller
Foto: PR / Mikkeller

Ti procent  

2015 var året, hvor Dansk Folkeparti hentede rekordmange mandater ved det danske folketingsvalg. James Bond-filmen Spectre var årets mest sete biograffilm, og havde man spurgt Kenneth Madsen, hvorvidt at øl på internettet ville blive en god forretning, havde han mildest talt været skeptisk.

"Dengang havde jeg sagt: Øl og E-commerce? Arh, det er sgu noget, du køber, når du er på bar eller nede i supermarkedet. Nu må jeg sige, at sådan blev det ikke," siger Kenneth Madsen.

Han tilføjer, at siden lanceringen i 2016 er onlinehandlen hos Mikkeller "eksploderet". I dag udgør den ifølge direktøren omkring 10 pct. af omsætningen. Kerneforretningen af baseret i Danmark og servicerer 30 af de ca. 50 nuværende markeder. Vækstraterne er flotte, siger han.

"Vi tjener gode penge på det, så det er noget af det, som vi kigger på: Hvordan kan vi gøre det endnu bedre? Hvordan kan vi skalere det? Det er noget, som vi kommer til at investere rigtig meget i," siger Kenneth Madsen.

Direktøren uddyber, at netop fordi distributionssystemet virker, er der også gode muligheder for at kopiere tilgangen i andre fokusmarkeder. Her har Asien – hvor Kenneth Madsen tidligere har opbygget en forretning for Pandora – en særlig interesse, da købekraften er på vej frem, og virksomheden ser et ulmende specialølsopsving.

Som beskrevet af FødevareWatch har Mikkeller tidligere sigtet efter, at Asien skal udgøre omkring halvdelen af wholesale-forretningen i udgangen af 2022. Men imens der kommer mere økonomisk opmærksomhed på mulighederne i øst, er der dog andre forretningsben, som får mindre.

Én tidligere medarbejder blev Mikkellers nøgle til Kina 

Skruer ned for bar-blusset

Ambitionen og etableringen af barer i det meste af verden har på det seneste sat sine spor hos Mikkeller.

Investeringerne i barer tyngede blandt andet i det seneste regnskab – og siden har coronapandemien ikke gjort det bedre. Sideløbende med åbninger i bl.a. Shanghai har omkring halvdelen af Mikkellers amerikanske barer enten måtte lukke midlertidigt eller permanent på lige fod med flere beværtninger i København.

Ser man over det kommende år, vil specialølskoncernen også være mere "forsigtige", når det gælder åbningen af nye barer, siger Kenneth Madsen.

Mikkeller har lukket omkring halvdelen af sine amerikanske barer 

"Det er et forretningsben, som vi historisk set har tjent gode penge på, men hvor vi selvfølgelig også har fået en over snuden som alle andre under corona," siger han og tilføjer, at det netop bar- og restaurationssektoren også er den "lidt kapitaltunge dele af forretningen".

"Derfor er det også noget af det, som får mindre opmærksom, når vi kigger 6-12 måneder frem," siger Kenneth Madsen og tilføher, at opfindsomhed og konceptudvikling dog er "afgørende elementer" af Mikkellers identitet.

"Så i det omfang, der er muligt, vil vi stadig åbne nye steder," slutter han.

Topchefen uddyber, at der stadig kan komme nye etableringer i barsegmentet. I løbet af de kommende to år er det dog et område, hvor Mikkeller der vil være en konsolidering i barforretningen.

Hvad skal Mikkeller være om to år?

"Mikkeller skal være tilbage på vækstsporet og have indtaget Kina," konstaterer Kenneth Madsen nøgternt.

Væksten skal særligt drives i onlinehandlen og grossistforretningen ind i forskellige markeder – og selv om det er svært at sætte tal på væksten, er der ingen tvivl om, at Mikkeller skal være "signifikant større", end ølkoncernen er i dag, opsummerer han.

"300 mio. kr. målt mod markedet for craft beer i USA, Europa og Asien er ikke en stor andel i dag – men det vil det være i fremtiden," siger Mikkeller-direktøren.

Mikkeller tredobler til største underskud nogensinde 

Mikkeller vil være mere folkelig: "Jeg gider sgu ikke sidde og nørde altid" 

Mikkeller åbner for mere salg til detail 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter