Mikkeller har lukket omkring halvdelen af sine amerikanske barer

Coronakrisen har sat sine klare spor i den amerikanske del af den danske ølkoncerns operationer – herunder en bryggerisatsning. Dele står dog til at genåbne, lyder meldingen fra hovedsædet på Humletorvet.
"Vi kommer til at være lidt mere konservative i forhold til at lave åbninger i retail igen," siger driftschef i Mikkeller, Jacob Gram Alsing. (ILLUSTRATION) | Foto: Camilla Stephan / Mikkeller
"Vi kommer til at være lidt mere konservative i forhold til at lave åbninger i retail igen," siger driftschef i Mikkeller, Jacob Gram Alsing. (ILLUSTRATION) | Foto: Camilla Stephan / Mikkeller

Der har været andet end et præsidentvalg under opsejling på den anden side af Atlanten.

Gennem det seneste år har den danske specialølskoncern Mikkeller lukket barer i millionbyer som Los Angeles, San Francisco og New York.

Samlet er mere end halvdelen af fadølsstederne i den amerikanske forretning i dag ikke åbent for kunder eller permanent lukket – herunder bryggeriet "Mikkeller NYC" i stadionet Citi Field i Queens, der blev sat i søen som en ambitiøs satsning.

Instagram var budskabet klart: Coronakrisens indtog betød, at "med ingen kunder i den overskuelige fremtid i Citi Field, konsoliderer Mikkeller sit NYC (New York City, red.)-bryggeri med sit San Diego-bryggeri og lukker Mikkeller NYC".

I foråret lukkede Mikkeller blandt andet sin bar i San Francisco og "Mikkeller DTLA" i det centrale Los Angeles. For Mikkeller DTLA skete det få uger efter, baren kunne fejre sin tredje fødselsdag.

Hos Mikkeller uddyber driftschef Jacob Gram Alsing, at lukningen af bryggeriet i Citi Field samt de to californiske barer sker i forbindelse med, at virksomhedens lokale samarbejdspartnere har været nødt til at fokusere på andre dele af deres forretninger.

"Den korte status er, at USA har været vanvittig hårdt ramt i år på grund af pandemien," konstaterer Mikkeller-chefen.

Ifølge bryggerikoncernen er en af lukningerne dog kun midlertidig.

DNA dør – og genopstår

Et roadtrip blandt Mikkellers amerikanske udskænkningssteder i november 2020 kræver reelt set kun to stop. De befinder sig begge i San Diego på den amerikanske vestkyst. Samtidig har de til fælles, at de i skrivende stund primært tillader pick-ups.

"Californien er under lock down, så man må kun lave udeservering, og så er der en lille bar i San Diegos Little Italy, som har åben for takeaway øl – derfor er det ret begrænset, hvad der er," siger Jacob Gram Alsing.

Selvom 2020 har budt på flere nedlukninger, er der dog en af virksomhedens barer, som kommer til at genopstå i fremtiden: Lokationen i San Francisco. Det sker efter, at den danske ølkoncern har købt den nu tidligere partner ud af foretagendet, som samtidig var partner i baren i Los Angeles.

"San Francisco var den fjerde bar, vi åbnede, og den anden internationale bar. Det er en bar, som er en meget væsentlig del af vores historik og DNA og har været en god forretning," siger Jacob Gram Alsing og tilføjer, at han forventer en genåbning i begyndelsen af 2021.

"Hvis vi kan køre videre med de tal, som vi har haft før, så vil vi være rigtig tilfredse med det, og med selvdistribution fra San Diego bliver casen kun stærkere," siger han.


Kilder: Mikkeller.com  / virksomhedens kanaler på Instagram og Facebook. Siden påbegyndelsen af denne artikel, har Mikkeller tilføjet en lokation i San Francisco.

Fejlen i LA

Mens San Francisco ifølge driftschefen har været en god forretning i koncernens bar-portefølje, har det været anderledes fat andre steder. Blandt udfordringerne finder man den nu lukkede bar i Los Angeles, som modsat baren i San Francisco aldrig blev en god forretning, forklarer Jacob Gram Alsing.

"Lokalerne var simpelthen for store og lå for stort et sted til, det fik den rigtige Mikkeller atmosfære," siger han og tilføjer, at ølkoncernen i dag led leder efter nye lokaler i LA.

Var Los Angeles en fejlsatsning i først omgang?

"Ja, det har det været," svarer han.

"Det var umiddelbart en fantastisk bar i et gammelt dækcenter, men det fungerede bare ikke helt. Der var ikke det samme antal besøgende, som vi havde forventet, da vi lavede vores business-case."

"Projektet hang ikke sammen"

Gennem coronakrisen har den oprindelige businesscase også presset Mikkellers forretning i baseball-stadiummet Citi Field i New York-bydelen Queens. Med plads til over 40.000 publikummer har forretningsmodellen været bundet op på, at der skulle omkring 90.000 potentielle kunder forbi 100 af årets dage, forklarer Jacob Gram Alsing.

"Det er ikke et sted, som man "lige smutter forbi", så det var et meget ambitiøst projekt og bygget op om, at der skulle være en masse mennesker – og det har der jo ikke været," konstaterer han.

Siden coronakrisen begyndte, har New York konstateret mere end en kvart million smittetilfælde. Mere end 33.000 mennesker er ifølge statistikkerne omkommet.

Mikkellers partner i New York var ikke interesseret i at drive bryggeriet videre under de nuværende omstændigheder.

Det er ærgerligt, siger Jacob Gram Alsing. Ifølge driftschefen var øllet godt, og bryggeriet var en positiv ting for brandet i New York, hvor Mikkeller i dag har sikret en bedre distribution af øl fra bryggeriet i San Diego.

"Vi håber, at vi kan holde fast i at være så meget til stede i New York, som vi har været i de sidste to år. Men på grund af krisen hang projektet ikke sammen længere," siger Jacob Gram Alsing

"Derfor var vi sammen med partneren nødt til at tage den beslutning, vi gjorde."

Gynger og karruseller

Udviklingen på den anden side af Atlanten kommer i et år, hvor Mikkeller har arbejdet på at styrke sit distributionsnetværk på bl.a. det amerikanske marked. Fokuspunktet blev allerede luftet tilbage i forbindelse med regnskabet i juli, hvor bestyrelsesformanden i den danske ølkoncern – Asbjørn Hangaard Joensen – i et interview med FødevareWatch lagde vægt på, at styrkelsen af salgskanalen var en af grundene til, at 2019 havde tegnet sig som "et stort investeringsår".

Mikkeller tredobler til største underskud nogensinde 

I dag lægger Jacob Gram Alsing også vægt på, at virksomheden har fået samlet forretningen og udvidet det eksisterende offtrade-salg til f.eks. restauranter i de ca. otte delstater, hvor Mikkeller i dag er aktiv i.

"Det sker fra bryggeriet i San Diego, hvor vi også har konsolideret porteføljen med de europæiske produkter, så vi efter lang tid har fået en samlet Mikkeller-portefølje i USA," siger han.

Driftschefen tilføjer, at Mikkeller også kommer til at være mindre "aggressive" på etableringen af nye barer.

"Vi kommer til at være lidt mere konservative i forhold til at lave åbninger i retail igen," siger Jacob Gram Alsing og uddyber, at virksomheden naturligvis vil slå til, hvis de rigtige muligheder byder sig.

"Men hvis du kigger på København lige nu, kan jeg godt sige, at drive barer ikke er en guldrandet forretning. Det gælder også internationalt, så vi kommer til at blive ved med at styrke vores wholesale (salg til bl.a. restauranter og gennem grossister, red.) og vores webbusiness i den kommende tid."

Asien skal fylde halvdelen af Mikkeller ved udgangen af 2022 

Mikkeller på hidsigt ekspansionstogt — runder 50 forskellige lokationer

Mikkeller-topchef: Der skal penge i krigskassen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter