FødevareWatch

Danskerne fører på digital dagligvarehandel – med undtagelse af ét marked

Når det gælder om at bestille dagligvarer på nettet, er danskerne blandt de flittigste i Europa, viser ny undersøgelse. Et europæisk marked har ifølge undersøgelsen set vækstrater på op imod 40 pct.

(ILLUSTRATION) | Foto: Finn Frandsen

Hvis man gerne vil vide, hvad en pandemi gør ved forbrugsvanerne, skal man tænke på to ting: Stor volumen og cyberspace.

Det er nogle af de overordnede fund i en nyligt afsluttet rundspørge foretaget af analysebureauet Yougov blandt 10.000 personer fordelt på ni europæiske lande. Og når det gælder dagligvarehandel på internettet har danskerne lagt sig blandt frontløberne.

Ifølge den seneste rundspørge har godt og vel hver fjerde danske respondent forsøgt sig mere med dagligvarer på nettet under pandemien.

Udviklingen er tilsyneladende en del af en større markedstendens, hvor man ser lignende takter i både Spanien og Italien – her svarer 18 pct., at de oftere har købt dagligvarer online – mens svenskerne kommer ind på en fjerdeplads med 17 pct.

Mens flere har vendt sig mod nettet, har forbrugerne også i højere grad købt dagligvare i større mængder.

Dette tilskrives særligt, at forbrugerne har brugt mindre tid på restauranter. Ifølge Yougovs seneste spørgeundersøgelse har den manglende bordservering dog også resulteret i, at de europæiske forbrugere med en enkelt undtagelse har købt mellem 16-36 pct. flere fødevarer end normalt.

I den lave ende af spekret finder man Norge og Danmark, hvor man har set en stigning i fødevareindkøb på 16 pct., mens der særligt i Sydeuropa har været noget mere fart på indkøbsvognene med en fremgang på over en tredjedel.

Forventningen om, at forbrugerne ville købe ind i større mængder har også fundet vej til bl.a. de danske bryggerikoncerner, hvor Carlsberg tidligt i pandemien begrundede sin forventning med, at forbrugerne ville forsøge at nedsætte tiden i fysiske butikker af frygt for smitte.

Derfor var forventningen dels, at forbrugerne i højere grad ville vende sig mod velkendte og etablerede brands og gerne i større forpakninger, forklarede topchef Cees 't Hart tidligere på året.

Konkurrenters onlineordrer eksploderer efter anklager mod Nemlig.com 

Den tyrkiske joker

Selvom der generelt har været fremgang i dagligvaresektoren under corona, er det dog ifølge Yougov ingenting i forhold til det tyrkiske marked.

Ifølge de ca. 1000 respondenter i den tyrkiske del af rundspørgen, har ca. hver anden forbruger i landet købt flere fødevarer end normalt grundet manglende restaurantbesøg. Dertil kommer, at lige under 40 pct. af forbrugerne har købt dagligvarer på nettet siden pandemien begyndte.

I praksis ville undersøgelsens resultat betyde, at omkring 32 millioner mennesker i Tyrkiet er begyndt at prøve kræfter med dagligvarehandel på nettet i løbet af lidt over 12 måneder.

Nye onlinetiltag skal løfte Sallings markedsandel fra 20 til 35 procent

Coops onlineforretning giver for første gang overskud 

Detaileksperter: Onlineboom i dagligvarer vil også hænge sammen med butikker

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier