FødevareWatch

Discountbutikker er vigtig nøgle i ny Coop-strategi

Forud for weekendens på forhånd afgjorte formandsvalg løfter Lasse Bolander sløret for lidt af strategiplanen, der bliver lagt frem senere i år. "Vi skal sætte en klar linje for vores lavprisbutikker og definere vores position på discountmarkedet," fortæller han.

Foto: Stine Bidstrup/ERH

Allerede før valgdagen er valget overstået. Det stod klart i slutningen af marts, hvor det kom frem, at 52-årige Lasse Bolander får endnu en periode som formand for Coop, da der inden opstillingsfristens udløb ikke var modkandidater til valget.

Modkandidater eller ej – lørdag d. 24. april finder landsrådsmødet sted, hvor Lasse Bolander efter planen bliver genvalgt til næste valgperiode. Han lægger dermed tre år til sin i forvejen 13 år lange karriere som formand for koncernen.

"Jeg synes, at vi har en glimrende ejer- og ledelsesform, hvor valget hvert tredje år gør, at vi står til ansvar overfor ejerne. Hvis resultaterne er dårlige, er det nemt at skille sig af med os, og jeg er selvfølgelig altid positiv for, hvis der er andre, der stiller op. Jeg står for det, jeg står for," siger han i forbindelse med det nærtstående valg.

Selv efter de mange år i formandsstolen mener Lasse Bolander, at det stadig er muligt at holde en armslængde til ledelsen.

"Jeg mener selv, at jeg er god til at følge med tiden og betragte Coop udefra. Selvom det ikke er det samme som at være ny og komme udefra, mener jeg, at den opgave bliver udfyldt af, at der løbende kommer nye bestyrelsesmedlemmer, der har til opgave at udfordre mig og resten af bestyrelsen," siger han.

Vil vinde markedsandele

En af de helt store opgaver som Lasse Bolander står overfor, bliver at udforme og føre Coops næste treårige strategiplan, der bliver offentliggjort her i 2021, ud i livet.

Strategien kommer særligt til at omhandle koncernens markedsandele, der ifølge en analyse fra Retail Institute er faldet fra 35,4 pct. i 2010 til 32,8 pct. i 2020.

"Vi står over for en stor strategisk opgave over det næste par år, hvor vi bl.a. skal sætte en klar linje for vores lavprisbutikker og definere vores position på discountmarkedet. Vi har i en årrække ikke vundet markedsandele og lukket butikker i Coop, men ambitionen er at vende den," siger han og fortsætter:

"Markedsandelen er et signal om, hvor glade kunderne er for os, så det skal vi selvfølgelig tage alvorligt."

En måde at arbejde med markedsandelen på bliver at se på fordelingen mellem Coops discountbutikker, onlinesatsning og supermarkeder.

"I 2020 har vi generelt prioriteret at få en større andel af markedet, og investeringerne har derfor været større på toplinjen end på bundlinjen. Det er særligt på onlineområdet og i Coop 365, hvor der er foretaget massive investeringer," siger formanden og fortsætter:

"Onlinemarkedet er et andet sted med stor udvikling, der er hjulpet godt på vej af corona. Inden for supermarkedssegmentet står vi i dag i en god position med Kvickly, Superbrugsen og Dagligbrugsen, men vi skal sørge for at arbejde med kunderne i centrum og sørge for, at butikkerne bliver tilpasset på vores område. Der er altså ikke tale om one size fits all."

Fred mellem brugsforeningerne og det centrale Coop

Med Lasse Bolander som den eneste kandidat til lørdagens fredsvalg, sættes der også et – måske midlertidigt – punktum for modstanden fra brugsforeningerne, der ellers blussede op ved sidste formandsvalg i 2018.

Under valgkampen var der dengang røster fremme om, at flere brugsforeninger havde tænkt sig at bryde med Coop, hvis ikke koncernen begyndte at skrue ned for omkostningerne, og det resulterede i, at de selvstændige brugsforeninger opstillede deres egen kandidat i form af den østjyske erhvervsmand Lars Fournais.

Uenighederne om retningen og prioriteringen i Coop mellem brugsforeningerne og det centrale Coop er dog neddroslet en del siden, og kritikken er ikke aktuel ved dette års formandsvalg, har Søren Tang, der er formand for Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening, tidligere fortalt FødevareWatch.

"Der er siden sidste valg sket en ændring i direktionen, og Coop har i dag en retning, som vi er enige i og undergår de forandringer, som brugsforeningerne har efterspurgt i flere år. Der er også løbende blevet skiftet bestyrelsesmedlemmer ud, og derfor mener vi ikke, at der er brug for nyt blod på toppen," sagde Søren Tang.

En af 2020's vigtigste ændringer i koncernens direktion skete som bekendt i august med udskiftningen af Peter Høgsted som adm. direktør, hvor Kræn Østergaard Nielsen knap en måned efter overtog denne titel.

Selvom modstand ikke altid er rart, mener Lasse Bolander alligevel, at han lærte en del om brugsforeningernes reaktion ved sidste valg.

"Til sidste formandsvalg lærte jeg, at dialog og sammenhold er essentielt, hvis organisationen ikke skal bryde sammen. Coop er en demokratisk organisation og dermed kendetegnet ved, at der er mange, der har indflydelse. Det synes jeg er en stor fordel," siger Lasse Bolander.

Skandinaviske onlinekæmper opruster – vinderne skal turde lytte til kunderne

"Man har været lidt magtesløs. Dette er første tegn på, at det vender"

Svensk detailkæmpe indleder 2021 med afdæmpet fremgang 

Mere fra FødevareWatch

Isproducenterne melder klar til at kæmpe om sommermarkedet

De danske isproducenter forventer, at de får en af de bedste sæsoner nogensinde, og alle har de en formel for, hvordan de skal vinde danskernes gunst. Der er dog ikke én formel, der er ens, men der er utallige nye produkter og tiltag på vej.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier