FødevareWatch

Svensk detailkæmpe indleder 2021 med afdæmpet fremgang

Den svenske Axfood-koncern er trådt ind i 2021 med en vækst i sine butikker på 2,4 pct. I forhold til de seneste kvartaler er væksten aftaget.

Koncerntopchef i Axfood, Klas Balkow.

Når koncerntopchef Klas Balkow i de kommende kvartaler aflægger regnskaber i front for Axfood, bliver tallene sat over for den store coronavækst, som sidste år rullede i detailkoncernen.

Allerede i en netop offentliggjort regnskabsmeddelelse for første kvartal af 2021 fremhæver topchefen, at væksten sidste år bliver svær at følge op på. I årets tre første måneder er meldingen, at tilvækst var på kun 2,4 pct. mod 7,6 pct. i fjerde kvartal sidste år, når man sammenligner med samme kvartal året før.

"Axfood fik en stabil start på det nye år men butiksomsætningstilvæksten på 2,4 pct.  var af åbenlyse årsager lavere end kvartalerne før," udtaler Klas Balkow og fortsætter:

"Lidt over et år ind i pandemien er vi begyndt at møde høje sammenligningstal."

Koncernomsætningen steg i kvartalet til 13,2 mia. SEK, mens salget i butikkerne udgjorde 11,8 mia. SEK i de tre måneder. Salget i butikkerne udgjorde 8,7 mia. danske kr.

Driftsresultatet blev løftet med 3,9 pct. til i alt 565 mio. SEK og periodens resultat blev løftet med 28 mio. SEK til 430 mio. SEK. Det svarer til et kvartalsresultat på 316 mio. kr.

I sin kvartalsopdatering fremhæver Klas Balkow, at man med stor tilfredshed har forbedret indtjeningen i årets første kvartal, og at eksempelvis onlinesalget er steget med 139 pct. i forhold til 20209-kvartalet.

Svensk detailkæmpe drøner ud af "exceptionelt 2020"

Tidligere Coop-chef på vej ud af svensk detailbestyrelse

Mere end halvdelen af svenskerne spiser vegetarisk hver uge

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier