Familieejet norsk discountkoncern tilbage i sort

Den norske lavpriskæde Bunnpris, som med 250 butikker er landets fjerdestørste detailkæde, har i flere år bokset med lønsomheden, men nu tjenes der igen penge, fortæller direktøren.
Foto: PETER MYDSKE
Foto: PETER MYDSKE

Det yderst koncentrerede norske dagligvaremarked, hvor tre aktører sidder på godt 96 pct. af markedet, har en fjerde spiller, der med 250 butikker også betjener kunder i detaillandskabet mod nord.

Ifølge DN.no har discountkæden Bunnpris, der er ejet af familien Lykke fra Trondheim, i dag en markedsandel på 3,8 pct., og i kampen mod discountkæder som Rema, Kiwi og Extra går det stadig bedre for den koncern, som i mange år været under økonomisk pres.

Omsætningen faldt i 2017 med 117 mio. norske kr. (NOK) til 6,513 mia. NOK, men det lykkedes kæden at øge lønsomheden, så resutatet før skat gik fra minus 65,1 mio. NOK til plus 51,2 mio NOK.

"Vi har i de sidste år kocentreret os om en bedre bundlnje Derfor har vi ikke givet den så meget gas med kampagner, som kunne give os en bedre toplinje," siger Christian Lykke, direktør i selskabet IK Lykke, der er det overlligende moderselskab til Bunnpris.

Dagrofa-ejerne i Norgesgruppen sidder på i alt 43,1 pct. af dagligvaremarkedet i Norge, mens Coop har 29,7 pct. og Rema har 23,4 pct., viser Nielsen-tal.

Laksechef advarer norsk regering mod særskat

Omsætning i Rema 1000-landbrug nærmer sig 100 mio kr

Politikere vil bryde magtkoncentration i norsk dagligvarehandel

Rema 1000 anklages for selv at bryde norske regler

Rema 1000-ejer politianmelder norske konkurrenter

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også