Den medlemsejede dagligvarekoncern Coop har foreløbig postet 350 mio. kr. i et storstilet bankprojekt, men det er langtfra gået som ønsket. Coop Bank havde ved årsskiftet blot 59.000 kunder, omkring halvdelen af det den oprindelige forretningsplan budgetterede med, og ramte et underskud på 51,4 mio. kr. for året.
Det skriver Berlingske Business.
Det er tre år siden, at Coop Bank blev oprettet. Det skete, da Coops landsråd gav formand Lasse Bolander og den øvrige bestyrelse bemyndigelse til at etablere Coop Bank under de rammer, som en fortrolig forretningsplan beskrev.
Den forretningsplan er Berlingske Business kommet i besiddelse af, og den beskriver "konservative antagelser" for banken ti år frem. Antagelsen var blandt andet, at kundeantallet ved udgangen af 2015 skulle ligge på 114.00, og at årets resultat skulle være et underskud på 6,2 mio. kroner.
Svært at gøre profitabel
At Coop Bank er så langt fra at opfylde sine ambitioner tager Lasse Bolander, formand for Coop Bank, dog med ro.
"Jeg har det sådan med alle nye initiativer, der bliver sat i gang i en virksomhed, at nogle går lige efter planen, nogle går slet ikke, og nogle går langsommere eller helt anderledes end planlagt. Så det kommer ikke som nogen overraskelse for mig, at virkeligheden ikke er som forretningsplanen. Men det tager længere tid at få danskerne til at skifte bank, end vi havde forudset," siger Lasse Bolander til Berlingske.
Coop Bank har ikke fysiske bankfilialer. I stedet udbydes banken delvist online og delvist gennem Coops butikker. Tidligere i år søsatte banken en ny lånetype, hvor kunder gebyrfrit kan låne til en rente ned til 5,95 pct. Allan Nørholm, der er adm. direktør i Coop Bank, siger til Berlingske, at banken i de første måneder af 2016 har bevilget flere lån end i hele 2015.
Lars Krull, seniorforsker med fokus på banker ved Aalborg Universitet, fortæller til avisen, at Coop Bank kan have andre fordele end at være en profitabel forretning.
"Det er min vurdering, at det bliver rigtigt svært at gøre Coop Bank profitabel som bank. Men hvis Coop årligt vil ofre en masse millioner på at have et loyalitetsværktøj, så lad dem om det," siger han.
Coop: Vi bruger over 100 millioner på onlinesupermarked
Avis: Forhandlinger om nyt dyrevelfærdsmærke er gået i baglås
Coop dropper tv-reklamerne