Redaktionen har samlet nogle af de historier, der har ført an eller skilt sig ud i ugen der gik. Overblikket byder blandt andet på ambitiøse vækstrategier fra Fayrefield Foods, Ovodan og Kvickly.
Endnu en begivenhedsrig uge i den danske føde- og drikkevarebranche nærmer sig sin afslutning, og her får det et bud på et overblik over nogle af ugens vigtigste historier.
Salg af salater og shots
Èn af de store nyheder, som trillede ind her på redaktionen i ugens løb var, da den nordjyske fødevare- og handelsvirksomhed Geia Food endnu meldte ud, at den store pengepung havde været fremme.
Selskabet har købt københavnske Food Partners World, der står bag produkter fra Palæo, Lundberg og Great. Opkøbet sker som led i, at Geia Food gerne vil skalere op på conveniencedelen af forretningen. Du kan læse hele historien om opkøbet her.
Særlige øl fra Sønderborg
Vender vi blikket en smule mod bryggeribranchen, så var den sidste uge i januar ugen, hvor et nyt bryggeri i Sønderborg kom frem på landkortet. Bryggeriet hedder Too Old To Die Young, og har en del kendte ansigter fra bryggeribranchen bag sig.
Den store overraskelse var dog, at bryggeriet havde fået det danske barimperie Rekom med i folden. Men hvad skal Nordens største barkoncern Rekom med et mikrobryggeri i Sønderborg? De vil ganske enkelt have en fod inden for i den stadig mere populære specialølsbranche. Det kunne Rekoms kommercielle chef Lars Mejlgaard fortælle til FødevareWatch.
Hvor stort er problemet med sexisme i den danske restaurationsbranche? Netop nu er endnu en Me Too-bølge i gang, og denne gang slår den ind over restaurantsektoren. Brancheforeningerne Horesta og DRC og 3F er dog uenige om, hvor stort problemet i virkeligheden er.
Der har også været flere spændende strategisager i denne uge. I østjyske Fayrefield Foods kunne direktør Jens Bruun Haugstrup fortælle om en ambitiøs vækststrategi, der på fem år skal føje 500 mio. kr. til toplinjen.
Noget lignende kunne æggeselskabet Ovodans topchef fortælle på vegne af det selskab, der i 2021 rundede 1,5 mia. kr. i omsætning. Læs om strategien fremadrettet her.
Ovre i detailbranchen kunne Torben B. Andersen, kædedirektør for Kvickly, fortælle, at der efter en lang periode med underskud nu sejler en tid i møde, hvor alt er sat ind på at skabe en overskudsforretning.
Regnskaber i gryn og sushi
Sidst men ikke mindst kom der en stribe regnskaber og strategier fra toneangivende fødevareselskaber. Den nordjyske mel- og grynproducent Aurion kunne eksempelvis vise et dyk i omsætningen på 5 pct. Samtidig gik bundlinjen også lidt tilbage. Læs om regnskabet her.
I en anden del af fødevarebranchen kunne sushikæden Letz Sushi vise en stor fremgang. Dog forblev bundlinjen i den røde afdeling, men var dog forbedret med 24,5 mio. kr. i forhold til 2020. Direktør Anders Barsøe sætter her ord på, året der er gået.
Det tyske måltidskasseselskabs nordiske afdeling Hellofresh Nordic lander et millionoverskud på bundlinjen i året 2023, som har været præget af ”pres på husholdningernes indkomster.”
Selvom der er taget et stort skridt, kan der blive behov for yderligere besparelser i Coop siger topchef, der samtidig forsvarer nedskæringer kort efter ejerskifte. ”Der er brug for klarhed”.
Dokumenter fra konkursoprydning viser en Skare-koncern, der var presset længe før konkursen. Og hvor ledelsen talrige gange overførte millioner for at få likviditeten til at glide.
Coop forventer at have en ny kædedirektør for Kvickly og Superbrugsen på plads ”indenfor den nærmeste fremtid,” oplyser koncernen efter ændringer i toppen.
Selvom der er taget et stort skridt, kan der blive behov for yderligere besparelser i Coop siger topchef, der samtidig forsvarer nedskæringer kort efter ejerskifte. ”Der er brug for klarhed”.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Coop forventer at have en ny kædedirektør for Kvickly og Superbrugsen på plads ”indenfor den nærmeste fremtid,” oplyser koncernen efter ændringer i toppen.
Dokumenter fra konkursoprydning viser en Skare-koncern, der var presset længe før konkursen. Og hvor ledelsen talrige gange overførte millioner for at få likviditeten til at glide.