Ugens overblik: Sexisme, salatopkøb og specialøl

Redaktionen har samlet nogle af de historier, der har ført an eller skilt sig ud i ugen der gik. Overblikket byder blandt andet på ambitiøse vækstrategier fra Fayrefield Foods, Ovodan og Kvickly.
Foto: PHILIP FONG/AFP / AFP
Foto: PHILIP FONG/AFP / AFP

Endnu en begivenhedsrig uge i den danske føde- og drikkevarebranche nærmer sig sin afslutning, og her får det et bud på et overblik over nogle af ugens vigtigste historier.

Salg af salater og shots

Èn af de store nyheder, som trillede ind her på redaktionen i ugens løb var, da den nordjyske fødevare- og handelsvirksomhed Geia Food endnu meldte ud, at den store pengepung havde været fremme.

Selskabet har købt københavnske Food Partners World, der står bag produkter fra Palæo, Lundberg og Great. Opkøbet sker som led i, at Geia Food gerne vil skalere op på conveniencedelen af forretningen. Du kan læse hele historien om opkøbet her.

Særlige øl fra Sønderborg

Vender vi blikket en smule mod bryggeribranchen, så var den sidste uge i januar ugen, hvor et nyt bryggeri i Sønderborg kom frem på landkortet. Bryggeriet hedder Too Old To Die Young, og har en del kendte ansigter fra bryggeribranchen bag sig.

Foto: TOTDY / PR
Foto: TOTDY / PR
Den store overraskelse var dog, at bryggeriet havde fået det danske barimperie Rekom med i folden. Men hvad skal Nordens største barkoncern Rekom med et mikrobryggeri i Sønderborg? De vil ganske enkelt have en fod inden for i den stadig mere populære specialølsbranche. Det kunne Rekoms kommercielle chef Lars Mejlgaard fortælle til FødevareWatch.

Du kan læse hele historien her.

Sexisme i restaurationssektoren

Hvor stort er problemet med sexisme i den danske restaurationsbranche? Netop nu er endnu en Me Too-bølge i gang, og denne gang slår den ind over restaurantsektoren. Brancheforeningerne Horesta og DRC og 3F er dog uenige om, hvor stort problemet i virkeligheden er.

Læs historien her.

Store aktører vil være endnu større

Der har også været flere spændende strategisager i denne uge. I østjyske Fayrefield Foods kunne direktør Jens Bruun Haugstrup fortælle om en ambitiøs vækststrategi, der på fem år skal føje 500 mio. kr. til toplinjen.

Østjyske Fayrefield Foods vil vokse med 500 millioner i de kommende fem år

Nyt internationalt samarbejde får mejeriselskab til at skrue op for vækstambitionerne

Noget lignende kunne æggeselskabet Ovodans topchef fortælle på vegne af det selskab, der i 2021 rundede 1,5 mia. kr. i omsætning. Læs om strategien fremadrettet her.

Ovre i detailbranchen kunne Torben B. Andersen, kædedirektør for Kvickly, fortælle, at der efter en lang periode med underskud nu sejler en tid i møde, hvor alt er sat ind på at skabe en overskudsforretning.

Regnskaber i gryn og sushi

Sidst men ikke mindst kom der en stribe regnskaber og strategier fra toneangivende fødevareselskaber. Den nordjyske mel- og grynproducent Aurion kunne eksempelvis vise et dyk i omsætningen på 5 pct. Samtidig gik bundlinjen også lidt tilbage. Læs om regnskabet her.

I en anden del af fødevarebranchen kunne sushikæden Letz Sushi vise en stor fremgang. Dog forblev bundlinjen i den røde afdeling, men var dog forbedret med 24,5 mio. kr. i forhold til 2020. Direktør Anders Barsøe sætter her ord på, året der er gået.

Rigtig god weekend.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter