Bryggeriet Vestfyen reducerer underskud med 70 procent

Til trods for måneders pandemi er der væsentlige forbedringer at spore hos Bryggeriet Vestfyen. Corona har givet rigtig gode muligheder for salg i detail, forklarer adm. direktør.
(ARKIV) | Foto: Carsten Andreasen
(ARKIV) | Foto: Carsten Andreasen

Efter et forår præget af restriktioner på barer, restauranter og resten af ontrade-markedet – og på bagkanten af en ny restriktionsrunde for 38 af landets kommuner – er der positive takter hos Bryggeriet Vestfyen.

Faktisk har bryggeriet set fremgang under pandemien.

Det fremgår af dugfriske årsregnskab hos Bryggeriet Vestfyen for det skæve regnskabsår 2019/20.

Nettomsætningen for året – som blev lukket i september – tegnede sig for 189,9 mio. kr. mod 180,9 mio. kr. for perioden 2018/19. Samtidig går bruttofortjenesten frem med 10,8 mio. kr. og landet på ca. 27,7 mio. kr.

Adm. direktør Rasmus Damsted Hansen lægger ikke skjul på, at den verserende coronapandemi har sat sine klare spor på resultaterne. Det er imidlertid på både "godt og ondt", tilføjer han.

Ikke mindst da bryggeriet over en bred kam har omkring 80 pct. af sin afsætning gennem offtrade-kanaler i bl.a. de danske supermarkeder.

"I detailhandlen har man gennem de sidste seks måneder af regnskabsåret haft et rigtig, rigtig godt grundlag for at sælge flere af vores varer," siger chefen.

Direktøren tilskriver samtidig en stor del af væksten en forbedret afsætning til både eksisterende og nye kunder. Her har den fynske bryggeri blandt andet arbejdet målrettet med at få opbygget bl.a. nye eksportkunder, som skal kunne støtte væksten på sigt.

"Det er både nogle private label-aftaler i Skandinavien og aftaler på nogle af vores egne brands," siger Vestfyen-direktøren, som foruden øllen af samme navn også har mærker som Willemoes, Frejdahl og Jolly Cola i porteføljen.

"Mange af aftalerne er i Sverige, hvor vi både har fået nogle større detailkæder med ombord, men også en ret god afsætning ind i Systembolaget," tilføjer Rasmus Damsted Hansen.

Hvilke detailkæder er der tale om?

"Det tror jeg, at vi holder os for os selv. Men det er nogle af de aktører, som der findes bredt på det skandinaviske marked," svarer direktøren.

Forbedringer efter rædselsår

2020 indskriver sig som tredje regnskabsår med røde tal på bundlinjen hos det danske bryggeri. Her har særligt forrige regnskabsår – 2018/19 – indskrevet sig med et underskud på lige under 19 mio. kr.

Resultatet blev dengang tilskrevet massive investeringer, hvor bryggeriet havde sat 29 mio. kr. i blandt andet produktionsanlæg og pakkeri i Assens og nyt maskineri til det dengang netop opkøbte mikrobryggeri Indslev.

"Hvor vi tidligere år har investeret gennem regnskabsåret, så står vi nu med et år, hvor vi skal bevise, at investeringerne er rentable, og at vi derved kan få noget øget effektivitet, sænke spildet osv.," sagde Rasmus Damsted Hansen i fjor til FødevareWatch.

Store udfordringer trænger Vestfyens regnskab i rødt 

Derfor skulle der fokuseres på at "få produceret en masse og få solgt det gennem vores etablerede kanaler" i det kommende år, tilføjede han.

Så ramte corona.

Ville have ramt sorte tal i 2020

I december 2020 sidder Rasmus Damsted Hansen tilbage med en klar overbevisning: Havde det ikke været for coronapandemien, havde bryggeriet ikke bare siddet med en markant resultatforbedring.

Der havde været sorte tal på bundlinjen.

"Det er vi ret overbeviste om," siger Rasmus Damsted Hansen.

Han tilføjer, at selvom der hentet noget ekstra omsætning i detailhandlen, er der stadig mistet en del af det forventede på grund af covid-19.

"Det er vi egentligt lidt ærgerlige over, for vi synes, at vi havde sat fundamentet til at gøre det endnu bedre, end vi har gjort det i år. I hvert fald, hvis vi havde kunne gennemføre nogle flere af de tiltag, som vi havde i tankerne," siger direktøren.

Rasmus Damsted Hansen er dog fortrøstningsfuld. Bryggeriet har formået at vækste til trods for den verserende pandemi – samtidig er man kommet tættere "på den rigtige side af minus".

Forventningerne er, at det vil blive nået i det kommende år.

Corona har kostet Bryggeriet Vestfyen 20 millioner 

Overskuddet bliver halveret i Ale No 16-bryggeri  

Vestfyen-direktør melder om positive takter  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også