Arbejdsvilkårene i Espresso House er under kritisk fra kædens egne baristaer. Blandt andet melder flere om ubetalt overarbejde og at være under stor stress.
Det skriver Dagens Næringsliv på baggrund i en artikelserie bragt i den svenske avis Aftonbladet.
De svenske afdelingschefer i Espresso House er enig i kritikken fra medarbejderne. Flere afdelingsledere fortæller, at de heller ikke har ret til at få betalt overarbejde - i stedet har de mulighed for at opnå en bonus, hvis butikken, de arbejder i, når sine på forhånd fastlagte mål.
Men netop målene har været svære at nå, og det har medført et stresset arbejdsmiljø i kaffebarerne, mener en tidligere afdelingschef.
"Jeg vil påstå, at det kun er i ekstraordinære tilfælde at betaling faldt. Da jeg arbejdede i kæden, blev der foretaget en større renovering i nærheden af min butik. Det fik salget til at falde, men det blev ikke taget i betragtning af ledelsen," lyder det.
En anden afdelingsleder fortæller, at hun næsten dagligt havde grædende baristaer i røret, fordi de ikke kunne overskue den store arbejdsmængde.
"Jeg kunne ikke hente ekstra medarbejdere ind, så jeg var ofte selv nødt til at tage derind og arbejde uden at få betaling for det," siger hun til Aftonbladet. Samtidig fik butikschefen besked på at slette overtid ansatte havde noteret på deres timelister.
I et mailsvar til avisen, skriver Robin Wilhelmsson, presseansvarlig i Espresso House, at kæden har hyret ekstern hjælp for at få styr på problemerne de ansatte beskriver.
"Som tidligere nævnt tager vi et meget seriøst kig på, hvad der er sket, og intet af det, der er beskrevet, er foreneligt med, hvordan vi arbejder. Vi skal forbedre vores arbejdsgiverrolle, og de fejl, der er opstået, er naturligvis noget, vi beklager og synes er meget uheldige," skriver han.
Lagkagehuset-stiftere efter kaffesats: "Vi er ikke klar til at spille old boys endnu" Profitgevinst i kaffekrise får danske risterier til at myldre frem Arla satser på plantedrikke til kaffe Starbucks vil åbne 20-30 nye kaffebarer