Veganske produkter spirer på de danske hylder. Det kunne mærkes på salget, som sidste år voksede med 30 pct. i Salling Group. Og ledelsen har samme forventning til udviklingen af salget af de veganske produkter i 2019, fortæller Jørgen Boye, chef for ferskvarer for detailkoncernen til TV2.
Naturli Foods er blandt virksomhederne, der hjælper salget op. Selskabet satte sig på fem pct. af markedet for hakkekød med sin plantebaserede version i Salling Groups butikker i 2018, og nu byder Naturli ind med et alternativ til mælken.
I december fortalte Henrik Lund, direktør i Naturli Food, at selskabet regnede med at kunne sætte sig på 1 pct. af det danske mælkemarked efter et år i kølvandet på lanceringen af den nye plantedrik. I TV2's indslag fremgår det, at ambitionen er steget til 5 pct.
Naturli Foods vil i nyt storstilet sats tage én pct af det danske mælkemarked
Også Salling Group-konkurrenten Coop har store forventninger til plantedrikken.
"Det (plantedrikken, red.) er stadig et lille produkt, men det er et vigtig produkt at have, fordi det er det fremtidsforbrugere går efter. Jeg tror, vi kan stå overfor et eksporteventyr af meget, meget store dimensioner," udtaler Lars Aarup, analysechef i Coop, til TV2.
Ny brancheforening for kød- og mælkealternativer på trapperne
Plantefars snupper 5 pct af hakkekødsalget i Salling Group-butikker
Thise: "If you can't beat them, join them"