Ung landmand høster international anerkendelse

En dansker er blevet udpeget som én af de 20 unge på verdensplan, der gør mest for den globale fødevaredagsorden. På sin gård har den 28-årige landmand stor succes, og restauranter som Noma og Geranium er blandt kunderne.
Foto: Future Farmers/ screendump fra video
Foto: Future Farmers/ screendump fra video

Den unge danske landmand Ask Rasmussen høster roser fra både nær og fjern.

Senest har den internationale tænketank, Food Tank, der kæmper for at oplyse om sunde og miljøvenlige fødevarer, inkluderet 28-årige Ask på en liste over de 20 unge mennesker på verdensplan, som yder det største bidrag til at ændre den globale fødevaredagsorden – og det er ikke første gang, at han høster anerkendelse.

Ask Rasmussen repræsenterer den nye generation på Kiselgården i Vestsjælland, som ejes af hans forældre, og han har været med til at omlægge den fædrene gård til biodynamisk landbrug med stor succes. Faktisk går det så godt på den lille gård, at man nu leverer grøntsager og krydderurter til omkring 20 anerkendte restauranter, primært i Storkøbenhavn, heriblandt Noma, Geranium og Meyers Madhus.

Herudover sælges Kiselgårdens grøntsager og krydderurter også i en række detailkæder, ligesom de sælges til private gennem et samarbejde med Aarstiderne eller i familiens lille gårdbutik.

Biodynamik

Den væsentligste forskel mellem økologisk og biodynamisk dyrkning er den måde, jordens egne ressourcer anvendes til at give afgrøderne livskraft, skriver Ask og hans kone Amy på Kiselgårdens hjemmeside.

Ægteparret har ligeså langsomt overtaget driften af Kiselgården og står nu for al dyrkningen.

”Vi tror på at ved at give jorden og afgrøderne de bedste vilkår, kan det give os selv mere livskraft gennem den mad, vi spiser. Det handler om at skabe de bedste vilkår for planter, dyr og mennesker - at være til stede ude i marken, mærke, dufte og smage,” skriver de.

Økonomiske principper

Men det er ikke kun de biodynamiske principper, som har sikret succesen for Kiselgården. Ask Rasmussen forklarer også, at et fokus på at dyrke mange forskellige grøntsager er med til at sikre den økonomiske succes. Dermed bliver man nemlig ikke ramt ligeså hårdt, hvis en enkelt type grøntsager lider et bestemt år.

Samtidig afholder familien sig helt fra at indgå kontrakter om levering af sine grøntsager med store virksomheder, da det er alt for risikabelt, at skulle leve op til levering af et bestemt antal grøntsager hvert år.

Du kan se en video fra organisationen Future Farmers med Ask Rasmussen, der fortæller om arbejdet på Kiselgården ved at trykke her.

Nicheøkologer oplever vækst i salget

Stort økoboom på ferieøerne

Italienske forbrugere tilbage til rødderne

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter