På to år er antallet af ugentlige madpakker faldet med 2,3 millioner

Danskerne fravælger i stigende grad den klassiske madpakke, som dog stadig er den mest udbredte frokostløsning. Klassiske pålægstyper hitter stadig.
Foto: NIMA STOCK
Foto: NIMA STOCK

Skoletaskens værste fjende er på tilbagetog.

En ny analyse fra TNS Gallup for Landbrug & Fødevarer viser således, at der i gennemsnit bliver smurt 11,4 millioner madpakker i Danmark om ugen mod 12,7 millioner i 2015.

Dermed fortsætter den populære frokostløsning tilbagegangen, som har været undervejs i flere år. I 2010 smurte 59 pct. af danskerne madpakker mindst 3-4 gange om ugen, i 2015 var denne andel 55 pct., og i år er denne faldet til 50 pct.

"Til trods for, at der er en faldende tendens i antallet af madpakker, der bliver smurt i Danmark, er det stadig den mest udbredte frokostløsning. Det er især børnene, der får madpakker med til frokost. Det skyldes den måde, vores institutioner og skoler er indrettet på," siger markedsanalytiker hos Landbrug & Fødevarer, Christie Nielsen.

Mens 40 pct. af danskere selv tager deres frokost med på farten i en hjemmelavet madpakke, spiser 29 pct. frokost hjemme, mens 25 pct. spiser i en kantine eller anden form for madordning.

Leverpostej og spegepølse

Blandt de der selv spiser madpakke er der markant forskel på, hvad der kommer med i madpakken.

En fællesnævner for langt de fleste madpakker er dog, at de tager udgangspunkt i rugbrød. Tre ud af fire madpakkespisere havde rugbrød med i deres seneste madpakke.

På pålægsfronten er det også stadig klassikerne, der hitter.

"Vi kan se, at også de klassiske danske pålægstyper hitter; især leverpostej og spegepølse er populært, når vi snakker kødpålæg. Det kan bl.a. skyldes, at det er nemt at have med at gøre. Og at de fleste danskere er vokset op med det som en del af madpakken," siger Christie Nielsen.

De fleste madpakker bliver ikke overraskende smurt i børnefamilier og med beboere i alderen 30-49 år.

Danskerne springer frokosten over

Der smøres stadig 13 mio madpakker om ugen

Skolereformen bringer Arla og Disney i favnen på hinanden

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også