Danske is skal smage af frisk fløde

Der er fokus på håndværk, traditioner, økologi, nostalgi og friskhed i det danske nichemarked for gourmetis. De store brands følger nøje med i udviklingen.
Foto: Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Der er godt gang i den del af den danske isbranche, som har et andet udgangspunkt end de store internationalt ejede koncerner som Frisko og Mejerigaarden.

Gourmetisene har som niche oplevet stor medvind i de senere år, og fra at have være lokale fænomener i de kolde diske, har isene ifølge Berlingske kurs mod at blive en ny luksusfødevare på linje med luksuskaffe, lakrids og gourmetost.

De mange mindre brands og isvarianter, som blomstrer frem, har fået de store koncerner til også at søge deres egen form for autenticitet.

"Flere af de store brands har erkendt, at de er blevet for fjerne for forbrugeren, og at der skal nye fortællinger til, der associerer til gamle dage, hvor fødevarer var mere ærlige og rene, og man vidste, hvor de kom fra. Forbrugere vil i stigende grad have fødevarer, der føles nære og tæt på, og hvor der er håndværk og traditioner bag produkterne," siger Nina Preus, forbrugersociolog ved Landbrug & Fødevarer, til avisen.

Isleverandør idømt konkurskarantæne

Traditionsrig isproducent hapser rekordresultat og vil vinde markedsandele

Bornholmsk rigmandsfamilie investerer i øens ismejeri

Bestseller-milliardærs gourmet-is rammer hylderne i Storbritannien

Bornholmske is klar til Coops kæder

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også