Skal vi have is, er det ikke længere kun den billige fra køledisken. I Coops dagligvarebutikker er salget af is til knap 50 kroner bøtten steget betragteligt. Det gælder hele landet, men er mest markant i hovedstadsområdet, siger analysechef Lars Aarup til DR P4 København:
"Tendensen er, at der er en stigende interesse for kvalitetsis, og det tager også markedet fra den billigere is. God is er kommet på mode, og vi ser mange flere forskellige slags. Man kan sige, at isen har taget caffe lattens plads som den daglige forkælelse."
Det er ikke kun i supermarkedernes kølediske at kvalitetsisen er populær. I hovedstadsområdet skyder det frem med isbutikker, der sælger hjemmelavet is, siger Gylle Svanholmer, der står bag bloggen Isdamen.dk til DR P4 København:
"Der er virkelig åbnet mange små, nye butikker. De er kreative og innovative og eksperimenterer med utraditionelle ingredienser som krydderurter, øl, avocado og olivenolie. Tidligere var der primært flødeis og italiensk gelato, men i dag kan man både få håndlavede ispinde, passionsfrugtsoftice og issandwich."
En af de nye isbutikker er Isoteket på Østerbro, der åbnede i begyndelsen af maj. Her laver indehaveren Jeppe Villadsen is med blandt andet bergamotte og birkes. Det går 'fantastisk', siger han.
"Jeg sælger to-tre gange over mit budget. Meget af tiden har vi kø ud på gaden, og vi har allerede mange stamkunder."
Andre producenter af hjemmelavet is, der har udvidet i år er blandt andet Istid, Social Foodies, Ismageriet, Bæst og Mirabelle.
(Denne artikel og billedmateriale er videreformidlet af Ritzau Bureau på vegne af DR P4 København).
Arla-chef: Om fire år er vi blandt de tre største på ismarkedet
Brancheanalyse: Der er hård konkurrence på de kolde fristelser
Paradis-stifter gør comeback med stor is-satsning
Flødeis har bragt familiedynasti tilbage til storhedstid
Amerikanerne har fået smag for Paradis Is
Lederne investerer millionbeløb i socialøkonomisk iskæde
Salg af Astronaut-isens mor udløste millionbonus til ledelse