FødevareWatch

Foodservice Danmark overtager Grambogård

Dagrofas Foodservice Danmark overtager den fynske økologiske producent af oksekød, som siden slutningen af 2016 har haft et til-salg-skilt hængende.

Dagrofa-koncernen har gennem den gren af forretningen, der ruller under Foodservice Danmark, opkøbt det fynske slagteri Grambogård.

Det fremgår af en meddelelse, som koncernen har udsendt.

Grambogårds majoritetsejer Alex Lysemose varslede allerede i december, at han havde indledt jagten på interesserede, som kunne være med til at booste udviklingen i det økologiske oksekødsslagteri, og det er nu faldet på plads efter Dagrofa-koncernens entre.

"Opkøbet af Grambogård flugter med vores strategi om at være den foretrukne fødevarepartner for Danmarks professionelle køkkener. Vores kunder stiller i stigende grad krav til hele værdikæden – fra opdræt til tallerken – og med Grambogård som ny økologisk specialistproducent bliver Foodservice Danmark landets førende leverandør af velfærdskød," siger Christian Jørgensen Storinggaard, adm. direktør i Foodservice Danmark.

Flere muskler til udvikling og produktion

Alex Lysemose ejer selv 70 pct. af Grambogård-forretningen, som han købte i 2011, efter at han siden solgte aktier til Cahlgreen Holding Aps og Lyngen Aps.

Efter salget til Foodservice Danmark ejer Alex Lysemose 20 pct. af Grambogård, oplyser han til FødevareWatch.

"Det er på mange måder et rigtig godt match med Foodservice Danmark i forhold til, hvad vi vil. Vi har meget stort fokus på det kvalitative og rent værdimæssige i det, som kommer til at være på tallerkenen. Så det føles rigtig godt," siger han til FødevareWatch.

Han ønsker ikke at komme nærmere ind på forhandlingsprocessen eller prisen, men lægger ikke skjul på, at salget giver mere finansiel styrke til selskabet.

"Vi får flere muskler til at kunne udvikle os og gøre konceptet endnu skarpere, end det er i dag. Men i forhold til retning på konceptet og brandet Grambogård, er der ikke ændringer," forklarer han.

Helt konkret går Grambogård i gang med at udvide produktionsfaciliteterne i Tommerup inden for få uger, lyder det. Alex Lysemose understreger videre, at opkøbet ikke får konsekvenser i forhold til, hvem selskabet kan handle med fremadrettet.

Skal skærpe kødprofilen - også i Meny

Under Dagrofa-paraplyen finder man i forvejen nicheforretninger som HKI Ost, Grønt Fokus, Prima Frugt og Kødgrossisten, og her passer det fynske premium-slagteri fint ind, siger koncernchef i Dagrofa, Per Thau. Udover afsætning i foodservice-forretningen er der også udsigt til, at der kommer Grambogård-kød i Menys kølemontrer.

"Inden for foodservice er vi meget stærke på ferskvarer, og med opkøbet af Grambogård styrker vi denne kategori yderligere. Derudover vil det skærpe kødprofilen i de største af vores Meny-butikker, hvor vi oplever en stigende efterspørgsel på produkter af exceptionel kvalitet med fokus på økologi og dyrevelfærd," udtaler Per Thau.

Fra discount til kvalitet

Dagrofa-købet kommer godt en måned efter, at koncernen meldte sig ud af den danske discountkrig.

Fra starten af juni vil Dagrofa ikke længere drive de 74 butikker i Kiwi-kæden, som helt lukkes ned.

Frasalget skete i erkendelse af, at det er meget svært at lave penge i discountmarkedet, som øverst ledes af Netto og Rema 1000, og at kæden gennem en række år har leveret store trecifrede millionunderskud.

I efteråret 2016 fjernede Dagrofa sit til-salg-skilt på Foodservice Danmark-delen af forretningen, og siden har den del fået masser af fokus, blandt andet gennem ansættelsen af Christian Jørgensen Storringgaard, som tog over hvor Henrik Clausen tidligere havde direktørtøjlerne.

Luksusslagter varsler ny eksport og åbner for investorer

Fynsk kødkvalitet uden kompromis giver minus

Hotelkæde satser på catering-marked

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier