FødevareWatch

Mash-ejere lander under forventet i 2016

Ejerne af Mash, Le Sommelier og Umami har styrket omsætningen og resultatet sidste år, men ledelsen er ikke helt tilfreds.

Foto: Jakob Jørgensen/POLFOTO/arkiv

Bøfkæden Mash kan glæde sig over, at det er gået solidt frem for selskabets mange restauranter i 2016. Alligevel er resultaterne i ejerselskabet under det, der blev forventet ved årets start.

Det viser 2016-regnskabet for Copenhagen Concepts, der ejer Mash, Le Sommelier og Umami.

"Ledelsen betegner resultatet som mindre tilfredsstillende, og forventer et resultat for 2017, der vil være bedre end 2016."

"Samlet set blev 2016 realiseret lavere end forventet. Omsætningen blev realiseret cirka fire procent lavere end budget, mens bruttoavanceprocenten var som budgetteret og omkostninger i kroner blev stort set som budgetteret," skriver Copenhagen Concepts i sit regnskab.

Selskabet står bag 11 restauranter, deriblandt Mash-restauranter i Tyskland og England.

I 2016 omsatte Copenhagen Concepts for 254 mio. kr., hvilket er 254 mio. kr. mere end året før.

Resultatet landede på 1,3 mio. kr., en lille stigning fra 1,0 mio. kr. i 2015.

"2016 bevægede sig i tre meget forskellige bølger, med en forsigtig til flad start i årets første halvår efterfulgt af et tredje kvartal væsentligt lavere end forventet, mens fjerde kvartal var markant over det forventede," skriver Copenhagen Concepts i regnskabet.

Restaurantkæden arbejder i disse år på at ekspandere. Det skete i 2017 i Odense, hvor en ny Mash-restaurant kom til i december. I 2017 åbnes der restauranter i Düsseldorf.

Indeværende år forventes at blive bedre end 2016, da de nye restauranter vil give vækst.

"For 2017 forventes en stabil til let faldende samlet omsætning for eksisterende enheder. For nyeste etableringer dog en let stigende. Koncernomsætningen vil derudover være positivt påvirket af Mash-forretningen i Odense samt af de to enheder i Düsseldorf, samt eventuelle øvrige nyetableringer i 2017," skriver Copenhagen Concepts.

Udlandseventyr i Mash handler om forretning – ikke prestige og image

Dansk bøfkæde tager fransk søster med til Tyskland

Bøfkæde vender blikket fra Danmark mod det store udland

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier