Nyt fødevarepartnerskab skal hæve eksporten med milliarder

Onsdag offentliggøres en ny platform, som skal booste eksporten af danske fødevarer med 30-50 mia. kr. Konceptet er inspireret af markedsføringsplatformen State of Green.

Den danske fødevareklynge får en fælles platform, som skal give den en samlet markedsføringsstemme i udlandet.

Kort fortalt skal historien om de danske fødevarer fortælles oftere og bedre.

Det sker med oprettelsen af et nyt fødevarepartnerskab, der skydes i gang med finansiering fra en række store virksomheder på fødevareområdet, samt DI og Landbrug & Fødevarer (L&F).

Konceptet er inspireret af State of Green, der er en dansk markedsføringsplatform, der reklamerer og brander danske løsninger inden for grøn teknologi.

"På samme måde skal hele den danske fødevareklynge nu også have en stærk fælles platform, der kan styrke samarbejdet og sætte eksporten i et helt nyt gear," skriver Landbrug & Fødevarer i en pressemeddelelse.

Fødevareplatformen skal booste eksporten af fødevarer, ingredienser, maskiner og teknologi fra den danske fødevareklynge.

"Hvis det lykkes at finde danske løsninger på en række af de udfordringer, som verden står over for, er potentialet en øget fødevareeksport på mere end 30 mia. kroner og tusindvis af nye danske arbejdspladser," skriver organisationen, som dog ikke sætter en tidsgrænse, for hvornår man regner med, at det store milliardbeløb nås, eller hvilke beregninger der ligger bag beløbet.

Vurderingen kommer fra virksomheder og organisationer i branchen, som mener, der kan være tale om en stigning på 30-50 mia. kr. og en jobskabelse på 10.000-15.000 arbejdspladser i fødevareklyngen.

Partnerskabet er et resultat af de politiske aftaler bag Vækstplan for Fødevarer og Fødevare- og landbrugspakken.

Minister tror på 30-50 mia.

30-50 mia. kr. kan lyder af meget, men miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) mener bestemt, at det er realistisk at få salget af danske fødevarer, fødevareingredienser, maskiner og udstyr til at vokse. Den vurdering baserer han bl.a. på den danske fødevaresikkerhed.

"På verdensmarkedet vil det i stigende grad være de, der forstår at producere med fx et lavt forbrug af vand og energi og med en høj kvalitet og fødevaresikkerhed, som løber med ordrerne og kundernes tillid. Danske landmænd og fødevareproducenter er verdenskendte for deres kvalitetsprodukter med høj fødevaresikkerhed, og gennem samarbejde skal vi hele tiden ruste os til en hårdere konkurrence. Derfor samler vi nu markedsføringen af den danske fødevareklynge overfor en omverden, der skriger på sunde kvalitetsfødevarer, der er produceret bæredygtigt og ressourceeffektivt. Det kan vi levere, og det vil forhåbentlig øge eksporten med milliarder af kroner og skabe mange nye danske arbejdspladser," udtaler ministeren i meddelelsen.

I forhold til finansieringen, så smider den danske stat årligt 20 mio. kr. i projektet henover de næste fire år. 

Herudover bidrager en lang række fødevarevirksomheder med penge til projektet: Arla Foods, Danish Crown, Carlsberg, Novozymes, Chr. Hansen, FOSS, Royal Greenland, DLF Trifolium og Danish Agro.

Opsætningen bag

I første omgang bliver der nedsat en bestyrelse, og der oprettes et sekretariat. Bestyrelsen kommer til at bestå af DI, Landbrug & Fødevarer, Miljø- og Fødevareministeriet, Erhvervsministeriet og Udenrigsministeriet.

Torben Ladegaard , tidligere CEO i FOSS Group, er udpeget som  bestyrelsesformand for Fødevarepartnerskabet. Om det udtaler han:

"Den danske fødevareklynge bygger på et stærkt fællesskab og en stolt tradition for samarbejde og innovation. Jeg er stolt over at skulle være med til at udbrede kendskabet til vores styrker - både overfor et eksportmarked og overfor os selv. Jeg er helt overbevist om at samarbejde er nøglen til at Fødevarepartnerskabet kan få succes; udfordringen bliver at orkestrere, at alle gode kræfter i fødevareklyngen trækker i samme retning."

Udover at sikre milliardvæksten i eksporten, skal platformens bestyrelse også arbejde for, at styrke samarbejdet og sammenhængskraften i fødevareerhvervet samt sikre, "at de dygtigste talenter vil arbejde i den danske fødevareklynge."

Fødevarepartnerskabet får hovedsæde i Landbrug & Fødevarers gemakker på Axelborg i København.

Nyt netværk skal hjælpe danske økologer ind i Solens Rige

Dansk Erhverv laver netværk for fødevaregrossister

Ny fødevarepark i Skjern

Nyt program skal sende nordjyske fødevarer til udlandet

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også