FødevareWatch

Nyt netværk skal hjælpe danske økologer ind i Solens Rige

Et hav af regler, gør det japanske marked vanskeligt for danske fødevareproducenter at komme ind på. Det skal netværket Bio Aus Dänemark dog gerne lave om på.

Foto: POLFOTO: ITSUO INOUYE

Det er ikke bare den anderledes japanske kultur, som driller, når danske fødevarevirksomheder vil forsøge at sælge deres produkter i landet, der er kendt som Solens Rige. Det er i høj grad også et hav af komplekse regler.

Med et befolkningstal på over 127 millioner er det en ærgerlig chance at gå glip af.

Det skal det nye fødevarenetværk Bio Aus Dänemark gerne lave om på.

I en pressemeddelelse sendt til FødevareWatch, skriver folkene bag konceptet, at formålet er at yde hjælpe til de danske fødevarevirksomheder i forbindelse med den krævende proces, virksomhederne skal igennem for at få deres produkter godkendt til det japanske marked. Herudover vil man også gerne hjælpe selskaberne med, at få testet varerne på japanske forbrugere.

Bio Aus Dänemark, er som navnet antyder, rettet mod at hjælpe økologiske produkter. Medlemmerne er hovedsageligt økologiske producenter, som er samlet omkring eksport til Tyskland.

Ingen smagsprøver startede det

Ideen til den japanske satsning opstod, da to af medlemmerne deltog på en stor fødevaremesse i Japan i 2015.

Det blev nægtet de danske virksomheder at dele smagsprøver ud, og det blev starten på initiativet.

"De udstillende virksomheder oplevede, at de ikke kunne få lov til at dele smagsprøver ud på messen, fordi deres produkter ikke havde været gennem den japanske godkendelsesprocedure for importerede fødevarer. Og den procedure er meget omfattende. Hver eneste ingrediens og forarbejdningsproces skal dokumenteres og godkendes, og det hele skal kunne spores," udtaler Malene Aaris, som er projektleder i Bio Aus Dänemark, i meddelelsen.

Organisationen har ikke selv den fornøde ekspertise med det japanske marked, og har derfor valgt at indgå i et samarbejde med den danske virksomhed Green Gourmet, som har et salgskontor i Tokyo og er specialiseret i at få fødevarer gennem den japanske godkendelsesproces.

"Når en producent melder sig med et ønske om at eksportere til Japan, vil Green Gourmet som det første foretage en indledende screening for at vurdere, om produktet har en chance på det japanske marked. Dernæst vil Green Gourmets ekspertise blive brugt på at hjælpe de egnede produkter gennem godkendelsesprocessen," skriver Bio Aus Dänemark.

I december måned vil Bio Aus Dänemark og Green Gourmet teste deres koncept med en stand på en markedsplads i Tokyo-bydelen Shibuya.

I standen vil der være produkter som frysetørret grønkål, energibarer, hybenpulver, rødkløversaft, mælkebøttesaft og sydesalt - alle økologiske med undtagelse af saltet.

Ny fødevarepark i Skjern

Dansk Erhverv laver netværk for fødevaregrossister

Danish Food Cluster flirter med Silicon Valley

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier