Venezuelansk deroute slår Parmalat ud af kurs

De store økonomiske problemer i Venezuela er særdeles tydelige at se i det seneste kvartalsregnskab fra den italienske mejerikoncern Parmalat, der især sælger UHT-behandlede mejerprodukter.
Foto: Parmalat/ PR
Foto: Parmalat/ PR

Der er i den grad gynger og karuseller i det seneste regnskab fra den store italienske mejerikoncern Parmalat, som har fremlagt tallene for årets første ni måneder.

På den ene side har mejerikoncerncen, som har koncentreret produktionen omkring langtidsholdbare og UHT-behandlede mejeriprodukter, haft stor adgang til billige råvarer, efter at EU sidste år sagde farvel til mælkekvoterne. Men på den anden side mærker man i koncernen også, at der har været op- og nedture for lokale økonomier og valutaer.

Særligt i Venezuela har det været svært for Parmalat at omsætte mælk til overskud.

"Blandt de vigtigste lande, hvor koncernen opererer, er situationen fortsat meget kritisk i Venezuela, er alle makroøkonomiske indikatorer ekstremt negative. Økonomisk og politisk usikkerhed kombineret med høj inflation er de vigtigste grunde til at det forbliver udfordrende," hedder det i regnskabsmeddelelsen, hvor også den negative økonomiske situation i Brasilien får et par ord med på vejen. I Brasilien ser Parmalat dog bedring.

Af regnskabet fremgår det, at omsætningen for de første ni måneder af året er gået tilbage med 2,4 pct. i forhold til 2015. Fra 4,74 mia. euro til 4,63 mia. euro. Kvalerne i Venezuela har kostet koncernen 638,4 mio. euro - svarende til ca. 4,75 mia. kr., men i den modsatte ende har opkøb bidraget med 793 mio. euro. Den sammenlignelige omsætning - uden valutaudsving og uden Venezuela - er i perioden steget fra 3,82 mia. euro til 3,91 mia. euro.

På resultatfronten lander Parmalat-koncernen for de første ni måneder et EBITDA-resultat på 313,4 mio. euro. mod 312,2 mio. euro sidste år. Venezuela-forretningen tegner sig for et underskud på 33,3 mio. euro. Uden Venezuela og valutaudsving er Parmalat-bundlinjen (EBITDA) vokset med 9,6 pct. til 300,8 mio. euro.

Globalt er der fremgang i de fleste Parmalat-markeder. Salget i Europa har været stagnerende, mens salget i Afrika og Nordamerika fremhæves som succeser i de seneste kvartaler. Nordamerika udgør 38 pct. Parmalat-koncernens omsætning, her voksede man med 2,7 pct., særligt på salget af mozarella-ost og ricotta, mens den lille afrikanske forretning, der kun udgør seks pct. af omsætningen voksede med ni pct. Latinamerika udgør 22 pct. af forretningen, og tager man igen Venezuela ud af ligningen bidrog den region med en vækst på 7,5 pct.  i årets første ni måneder.

Fonterra frasælger forretning til italiensk rival

Ekspansionslystne brasilianere køber op på tre kontinenter

Italiensk mejerikoncern i strukturel slutspurt

Italiensk mejerigigant løfter salg af ost og yoghurt

Lactalis køber børsmodent mejeriselskab

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også