Fødevarenetværk skal udrydde børnefejl blandt mindre avlere

"Vi drømmer da om at få en stand på Torvehallerne i København," siger koordinator for en nordjysk fødevareklynge.
Torvehallerne (billedet) er drømmen for Vendsyssel Fødevarer. | Foto: Majken Søndergaard Nielsen
Torvehallerne (billedet) er drømmen for Vendsyssel Fødevarer. | Foto: Majken Søndergaard Nielsen
AF RITZAU

Mange nystartede fødevareproducenter brænder nallerne ved at lave de samme børnefejl.

Den erkendelse har man nået i Nordjylland, hvor de små producenter vil samle sig i mindre netværk for at lære af hinanden.

"Der er ingen grund til, at vi skal opfinde den dybe tallerken to gange. Det er nok, der er en, der gør det," siger Carsten Nielsen, grøntsagsavler og ejer af Graverens Grøntsager ved Bindslev i Vendsyssel til DR Nordjylland.

Han har selv savnet sparring og hjælp til at lægge en brugbar forretningsplan.

"Lige meget om man er nystartet eller har været her i lang tid, tror jeg, alle kan få noget ud af at være med i det og lære af hinanden," siger han.

Flere andre har det på samme måde, og derfor er der i den seneste tid opstået knopskydninger af nye fødevarenetværk.

En af dem er Vendsyssel Fødevarer, startet af rådgivningsvirksomheden LandboNord med koordinator Mette Roussis i spidsen.

"De har manglet et sted, hvor de kan spare med andre," siger hun og fortæller, hvad netværket gerne vil opnå:

"Vi drømmer da om at få en stand på Torvehallerne (fødevaremarked red.) i København, og vi kigger lidt misundeligt til Bornholm, hvor de er dygtige til at markedsføre deres lokale fødevareproducenter," siger Mette Roussis.

Ambitionen er, at Vendsyssel Fødevarer skal vokse sig større og udvides til hele regionen.

Grøntsagsavler Carsten Nielsen er ikke bekymret for, at de små producenter i netværket kommer til at udkonkurrere hinanden.

"Der er plads til os allesammen. Vi må aldrig nogensinde se hinanden som konkurrenter. Vi er kollegaer, for jo flere vi er, jo mere kommer vi til at sælge," siger han.

(Denne artikel er videreformidlet af Ritzau Bureau på vegne af DR Nordjylland)

Hver fjerde betaler gerne mere for at købe lokalt

Forbrugerne vender blikket med lokale spiritusproducenter 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også