Små fødevareproducenter kan være en stor drivkraft

Det giver optimisme og kan potentielt skabe vækst i et helt område, når en lokal producent får succes.
Lokale fødevarer er blevet populære og kan skabe vækst i et område. | Foto: FINN FRANDSEN/Ritzau Scanpix
Lokale fødevarer er blevet populære og kan skabe vækst i et område. | Foto: FINN FRANDSEN/Ritzau Scanpix

En ny rapport fra Videncenter for Fødevareudvikling viser, at selv de helt små fødevareproducenter kan være en stor drivkraft bag et områdes udvikling.

Det skriver DR Nyheder.

"I områder, hvor der ikke er så meget gang i væksten, der kan fødevarevirksomheder starte i det små og på sigt ansætte nogle folk. Det giver optimisme og giver andre i området folk blod på tanden," siger en af rapportens forfattere, Thorkil Boisen, til DR.

Rapportens forfattere har undersøgt 46 små fødevarevirksomheder landet over for at undersøge deres vækstmuligheder. Thorkil Boisen kommer med et eksempel fra fra Brønderslev, hvor et mindre projekt med hybenproduktion siden er vokset til to selvstændige virksomheder.

Forbrugerne vender blikket med lokale spiritusproducenter

Hver fjerde betaler gerne mere for at købe lokalt

Ny landmandsmodel deler omkostningerne med forbrugerne

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også