’Kundebonde-modellen’ er en ny måde at smelte forbrugere og landmænd sammen på.
Den går ud på, at kunderne betaler for et medlemskab på gården, og så kan de til gengæld frit afhente varerne på landbruget.
Det skriver DR.
Janus Sølvsen, der driver et landbrug nær Silkeborg, har med succes kastet sig over den nye forretningsmodel.
Modtag FødevareWatchs abonnement gratis – hver dag!
"Ideen er at skabe en mere solidarisk fødevareproduktion, hvor landmanden har sikkerhed for sin afsætning, og forbrugeren støtter op om landbruget og tager del i både de fordele og risici, der er forbundet med fødevareproduktion," forklarer han til DR.
Kunderne kan afhente kål, gulerødder, hokaido-græskar, squash, æg og meget andet, oplyser han videre.
Er kunderne forhindret i at hente råvarerne selv, kører han ud og leverer to gange om ugen.
Prisen for et medlemskab er 4.104 kr. for en voksen per sæson. Børnepriserne varierer mellem 1.200- og 2.400 kr.
De bedste landmænd skovler penge ind
Firstfarms: Risiko for sygdomme er en del af jobbet
Friland: Vi har ikke nok øko-svin til at mætte markedet