Forbrugerne vender blikket med lokale spiritusproducenter

Flere forbrugere og iværksættere vender blikket mod produktion af spiritus, der er fremstillet på baggrund af lokale råvarer. Forbrugerne tager kærligheden til specialøl med videre, lyder det fra trendforsker.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Antallet af mikrodestillerier er steget med 20 siden 2011 til at være omkring 30 nu, skriver DR.

Gennem de sidste fem år har forbrugerne opbygget en glæde ved mikrobrygget- og lokalproduceret øl, og det er den glæde, som de tager med sig videre nu.

Det fortæller trendforsker Louise Kongsholm fra Pejgruppen Til DR.

Få adgang til alle FødevareWatch-nyheder – HER!

"Under den sidste højkonjunktur drak vi rigtig meget rødvin, gik op i rødvin, gik til vinsmagning og var vinnørder. Så kommer krisen, og så bliver vi kaffenørder, tenørder og ølnørder. Og nu er vi så klar til vækst igen, og derfor har vi brug for noget nyt," siger hun til DR.

En af de nye spiritusproducenter er Kasper Jacobsen, der står bag Lammefjordens Destilleri, som har specialiseret sig i at fremstille Vodka på kartoffelvand.

"Når de her kasserede kartofler, som ikke kan sælges i supermarkedet, har været igennem vores anlæg, så skulle de gerne ende med at blive til en lækker vodka. Vi satser på at vores vodka kan ramme markedet i påsken 2017," siger han til DR.

Fyrstelig rig spiritusfamilie propper flere millioner i lommerne - og sætter rekord

Vildt cocktail-marked løfter Pernod Ricard i Danmark

Baltisk spirituskoncern opkøber mexicansk tequila-producent

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også