FødevareWatch

Øko-spisemærket er alt for ukendt - det skal der laves om på

Det Økologiske Spisemærke skal hjælpe danskerne med at finde ud af graden af økologi på spisesteder, men det kniber med kendskabsgraden. Det skal en ny kampagne lave om på.

Foto: Ole Lind/Polfoto/Arkiv

Danskerne er helt nede med det røde statslige symbol, der sættes på økologiske varer. Danskerne er dog ikke helt nede med det statslige mærke, der viser, om en restaurant er økologisk.

Men det skal der laves om på, skriver Fødevarestyrelsen i en pressemeddelelse.

"Vi ved fra vores undersøgelser, at kendskabet til Det Økologiske Spisemærke og forbrugernes efterspørgsel efter økologiske spisesteder ikke er på højde med det velkendte statskontrollerede røde økologimærke. Med kampagnen forsøger vi nu, at gøre forbrugerne opmærksomme på mulighederne for at få økologi på tallerkenerne fx i børnenes daginstitution, i kantinen på arbejdspladsen eller når de spiser ude. Samtidig vil vi også gerne give et skulderklap til de mange kokke, økonomaer og kantinefolk, som knokler omme bagved for at servere måltider, der har naturen, miljøet og dyrevelfærden i fokus," udtaler kontorchef i Fødevarestyrelsen, Else Molander, i meddelelsen.

Øko-mærket for spisesteder hedder Det Økologiske Spisemærke, og ca. 1800 spisesteder bærer det i dag. Her står offentlige institutioner for over næsten 1300, private kantiner står for ca. 350 styk og Restauranter og cafeer tegner sig for knap 100 spisemærker, mens hoteller, cateringvirksomheder, højskoler og madmarkeder sidder på de resterende.

Alene i år er der i gennemsnit kommet mere end et nyt spisested om dagen i ordningen, men det er ikke nok, for alt for få danskere har kendskab til, hvad mærket betyder.

Om mærket

Der er tre niveauer i mærkeordningen: Guld, sølv og bronze. De viser graden af økologi på den enkelte restaurant.

Guld opnås for de steder, hvor de økologiske føde- og drikkevarer udgør 90-100 pct. af det samlede indkøb. Sølv kan opnås, hvis de økologiske føde- og drikkevarer udgør 60-90 pct. af det samlede indkøb. Og bronze gives, hvis 30-60 pct. af køkkenets indkøb af føde- og drikkevarer er økologiske.

Ud af de 1800 steder, som er med i ordningen, har ca. 300 guld, ca. 600 har sølv og ca. 900 har bronze.

Massivt boom i øko-salg til storkøkkener

Professionelle køkkener tredobler øko-indkøb

Økospisemærket runder milepæl

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier