FødevareWatch

Økospisemærket runder milepæl

Størstedelen af de spisesteder, som har fået det økologisk spisemærke, er offentlige, og i dag runder man en stor milepæl. Siden 2012 er antallet af køkkener med mærket seksdoblet.

Foto: PR

Det økologiske spisemærke nummer 1.000 bliver uddelt mandag formiddag på Copenhagen Food Fair-festivalen i Bella Center, og dermed er antallet af køkkener med økologisk spisemærke seksdoblet siden 2012.

Det skriver Fødevareministeriet i en meddelelse.

”Regeringen arbejder hårdt for mere økologi i Danmark, og for mig er det naturligt, at det offentlige går forrest. Derfor er regeringens markante satsning på at få flere økologiske spisesteder i det offentlige en vigtig del af arbejdet for et mere økologisk Danmark,” siger Dan Jørgensen.

Mere end 6 ud af 10 offentlige, og samlet købte de danske storkøkkener i 2013 økologiske produkter for ca. en mia. kr., hvilket ifølge ministeriet er en fordobling i forhold til 2010.

”Jeg har selv haft muligheden for at besøge flere af de økologiske kantiner, og det indtryk jeg har fået er, at omlægningen til økologi har ændret køkkenet radikalt. Det betyder, at der er mindre madspild og at der bliver serveret mindre kød, men flere af sæsonens friske grøntsager. Derudover har det skabt en større arbejdsglæde, da langt de fleste retter nu bliver lavet fra bunden,” siger Dan Jørgensen.

Økologi rykker i offentlige køkkener

"Madhåndværkere" skal arbejde med lokale økologiske råvarer

Coop klar til tab på øko-kyllinger, hvis..

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier