Det er nok de færreste, der ikke har hørt om Nintendos nye mobilspil Pokemon Go. For selv hvis man ikke helt ved, hvad spillet går ud på, så har man formentlig hørt navnet og oplevet noget af den hysteri, som det absurd populære spil har affødt på få uger.
Selvom Pokemon Go endnu ikke er lanceret i Nintendos hjemland Japan, så er hysteriet også nået til det velstående asiatiske land. Og det er noget som fastfood-kæden McDonald’s nyder godt af.
Det skriver Bloomberg.
McDonald’s Holding Company Japan er nemlig fra og med i fredags begyndt at give Pokemon-figurer væk med sine Happy Meals, og det har allerede fået kunderne ind i butikkerne og aktiehandler til tasterne, skriver nyhedsbureauet.
"Investorerne flokkes til Pokemon-relaterede aktier, og McDonalds Japan er et af de selskaber, der nyder godt at dillen. Det sker på et tidspunkt, hvor McDonald’s-forretningen (i Japan, red.) allerede er begyndt at vokse igen, og der er en klar forventning om, at Pokemon-legetøjet vil øge kundetrafikken til deres butikker yderligere," siger Mitsushige Akino, der er koncerndirektør i investeringsselskabet Ichiyoshi Asset Management.
Den japanske McDonalds-forretning så sin aktiepris stige med hele 23 pct. mandag – den første handelsdag efter man startede med at smide Pokemon-figurerne i sine Happy Meals. Det er den største daglige stigning, siden selskabet gik på børsen i juli 2001.
Og omkring kl. 11 tirsdag lokal tid er der ifølge Bloomberg blevet lagt yderligere små 10 pct. til aktieprisen.
For Nintendo har aktiemarkedets reaktion også været til at tage og føle på. På blot to dage efter lanceringen af Pokemon Go i USA steg selskabets markedsværdi med 7,5 milliarder dollar - eller omkring 50 milliarder kroner – og siden har selskabet vokset sig større en teknologikæmpen og Playstation-producenten Sony.
McDonald's i Japan lokker med pommes frites af det pureste guld
McDonald's nærmer sig overskud i Japan
McDonald’s overvejer at sælge ud af japansk forretning
Trods salgskrise stråler McDonald’s på dette punkt