Den amerikanske fastfood-gigant McDonald’s har endelig fået gang i væksten igen med den nye adm. direktør Steve Easterbrook ved roret efter adskillige kvartalers salgsnedgang. Men i løbet af et par pressede år, hvor især de amerikanske forbrugere har svigtet burgerkæden, har man alligevel formået at holde skruen i vandet på et andet vigtigt punkt.
Det skriver Bloomberg.
Aktiekursen for McDonald’s ser således ikke ud til at være blevet ramt det mindste af salgskvalerne – nærmest tværtimod.
Investorerne har haft en nærmest uslukkelig appetit på burgeraktien, og det har været med til at presse prisen på aktien i vejret med hele 267 pct. i løbet af det seneste årti. I løbet af de seneste 12 måneder alene er den steget med 30 pct. i værdi, skriver nyhedsbureauet.
På salgsfronten er der som nævnt også bedring at spore, efter at briten Steve Easterbrook overtog roret og blandt andet har indført, at morgenmadsudvalget er på menuen hele dagen i kædens amerikanske restauranter.
Det hjalp koncernen til en salgsvækst på 5,7 pct. ved etablerede restauranter i USA i fjerde kvartal sidste år – den største stigning siden 2012. Samtidig løftede man det sammenlignelige salg på verdensplan med 5 pct., hvor analytikerestimater havde peget på en vækst på blot 3,2 pct.
McDonald's satsning på morgenmad løfter salget
Mcdonalds' salg løftet af sultne australiere og canadiere
McDonald's nærmer sig overskud i Japan
McDonald's skyder gang i dansk milliardsalg